خواص قارچ ها

مایکوتراپی چیست؟ | قارچ های دارویی برای 16+ بیماری

مایکروتراپی قارچ درمانی

مایکوتراپی یکی از قدیمی ترین و موثرترین روش های درمانی به شیوه طبیعی است. منشا ماکوتراپی در طب سنتی چینی است. اثرات مثبت برخی از قارچ ها بر سلامت انسان هزاران سال است که شناخته شده است. امروزه قارچ‌های دارویی این فرصت را به ما می‌دهند که بدون عوارض جانبی در برابر بیماری‌های جدی مانند دیابت و فشار خون بالا اقدام کنیم. همچنین به کمک مایکوتراپی می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد، کاهش وزن را آسان تر و آلرژی ها را کاهش داد.
در مایکوتراپی مستقیماً به علت بیماری می‌پردازند. این ویژگی باعث می شود که این طرح درمان به وضوح نسبت به درمان های مرتبط امروزی که فقط با بهبود علائم بیماری همراه هستند، برتری داشته باشند.مایکوتراپی بخشی جدایی ناپذیر از طب سنتی چینی (TCM) است.

مایکوتراپی چیست؟

همانطور که فیتوتراپی به اثر گیاهان دارویی بر روی بیماری ها می پردازد، مایکوتراپی نیز با خواص درمانی قارچ‌های دارویی سروکار دارد. مایکوتراپی بخشی از طرح درمان است که به عنوان “طب جایگزین” نیز شناخته می شود.

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی

قارچ های دارویی

وقتی از قارچ دارویی در طرح درمان مایکوتراپی صحبت می شود منظور همیشه قارچ های بزرگ هستند. این بدان معنی است که انواع کوچک قارچ مانند کپک در قارچ درمانی استفاده نمی شود.

قارچ های دارویی از تصلب شرایین گرفته تا دیابت و سرطانمورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات قارچ های دارویی مانند گانودرما، شیتاکه و هریسیم اثری ملایم اما ماندگار دارند. قارچ های دارویی از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند، سبب سم زدایی می شوند و به طور خاص از آن دسته از عملکردهای بدن که تعادل ندارند حمایت می کنند. اساس یک درمان موفق و همچنین پیشگیری، همیشه ترکیب و دوز مناسب قارچ های دارویی مختلف است.

تاریخچه قارچ درمانی

درمان با قارچ های دارویی تاریخچه دیرینه ای دارد. هزاران سال پیش مردم در مورد اثرات مثبت آنها بر سلامت انسان می دانستند. با این حال، کارشناسان نقطه شروع قارچ درمانی را در طب سنتی چینی (TCM) قرار می دهند. آغاز خود طب سنتی چینی را باید در عصر حجر جستجو کرد، بنابراین جای تعجب نیست که یکی از اولین سوابق مکتوب در مورد قارچ های دارویی، کتاب TCM مربوط به حدود 2000 سال پیش باشد.

اگرچه مایکوتراپی در جهان غرب بیشتر به طب جایگزین نسبت داده می شود، اما همانطور که گفته شد مایکوتراپی تاریخچه طولانی در طب کلاسیک دارد. به عنوان مثال، “کتاب گیاهی آدام لونیتزر” در سال 1679 به قارچ های دارویی و اثرات آنها بر سلامت اشاره می کند. قارچ‌های دارویی کاملاً با این فرض اساسی مطابقت دارند که مردم را باید همیشه به‌عنوان یک کل دید و تنها یک رویکرد درمانی جامع می‌تواند موفقیت پایدار به ارمغان آورد. اتفاقاً، اکنون حتی تحقیقات مدرن نیز به تأثیر برخی قارچ‌های دارویی و مواد تشکیل دهنده آنها می‌پردازد.

اهمیت مایکوتراپی در زندگی ما

با وجود استاندارد بالای زندگی و فرصت‌های بی‌سابقه در پزشکی، ما در حال حاضر با افزایش سریع بیماری‌های جدی و مزمن مواجه هستیم. در عین حال، می توان بازگشت به روش های درمانی طبیعی و به اصطلاح روش های جایگزین را نیز مشاهده کرد که شامل قارچ درمانی نیز می شود. دلیل این امر را احتمالاً می توان در ماهیت کل نگر و روش های طبیعی درمانی جستجو کرد. به عنوان یک قاعده، در مایکوتراپی هیچ عارضه جانبی وجود ندارد. علاوه بر این، مایکوتراپی مستقیماً به علت بیماری می‌پردازند و در درازمدت سلامت را ارتقا می‌دهد. این باعث می شود که طرح درمان مایکوتراپی به وضوح نسبت به درمان های مرتبط که فقط با بهبود علائم بیماری همراه هستند، برتری داشته باشند.

یک اثر بسیار مهم قارچ های دارویی بر روی ارگانیسم انسان، سم زدایی است. هرگز در تاریخ بشریت بدن ما با این همه مواد شیمیایی و سموم امروزی در تماس نبوده است. این نقطه شروع برای بسیاری از بیماری ها و همچنین برای خستگی عمومی است. با مصرف قارچ های دارویی، بدن به تدریج سمومی را که قبلا جذب شده اند دفع می کند. این فرایند منجر به وضعیت عمومی بهتر و کاهش خطر بیماری می شود. تقویت سیستم ایمنی و حمایت از فلور روده دو عامل دیگری هستند که این روزها مایکوتراپی را بسیار ارزشمند می کنند.

چرا قارچ ها از سلامتی حمایت می کنند؟

قارچ ها نه تنها در کنار گیاهان و جانوران یک گروه جداگانه را تشکیل می دهند، بلکه دارای اشکال بسیار خاصی از متابولیسم هستند. به عنوان مثال، برخی از قارچ های دارویی قادر به تجزیه چوب هستند. آنها از این مواد، ترکیبات منحصر به فردی را استخراج می کنند که در هیچ گیاه دیگری یافت نمی شود و برای سلامتی انسان ارزش زیادی دارد. به طور کلی، متابولیسم قارچ ها بسیار شبیه به متابولیسم ما انسان ها نسبت به گیاهان است. به همین دلیل است که استفاده از ترکیبات قارچ های دارویی برای ارگانیسم انسان نسبتاً آسان است. آنها به از بین بردن علت بیماری های خاص به طور کامل کمک می کنند، نه اینکه فقط علائمی را  کاهش دهند. یکی دیگر از مزایای بزرگ مایکوتراپی این است که یک اثر کاملا طبیعی دارد. بنابراین هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند.

قارچ درمانی

مهم ترین مواد تشکیل دهنده قارچ های دارویی

حتی قارچ های خوراکی معمولی نیز “ابر غذا” یا “سوپر فود” در نظر گرفته می شوند.  قارچ هاسرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، عناصر کمیاب و همچنین حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند. قارچ های دارویی همچنین حاوی بسیاری از ترکیبات خاص هستند که از سلامت ما حمایت می کنند. ترکیبات زیر سهم ویژه ای در درمان ما دارند:

  • پلی ساکاریدها : قارچ های دارویی عمدتاً حاوی بتاگلوکان های متعلق به این گروه هستند. ساختار شیمیایی بسیار پیچیده آنها منجر به واکنش های پیچیده در بدن می شود. پلی ساکاریدها یک پشتیبان عالی برای سیستم ایمنی و متابولیسم هستند و همچنین اثر ضد توموری دارند.
  • تری ترپن ها: این لیپیدها از گروه مواد گیاهی ثانویه هستند. آنها در درجه اول مسئول اثر سازگاری قارچ های دارویی هستند. قارچ دارویی گانودرما به تنهایی حاوی بیش از 100 تری ترپن مختلف است که آن را به یک قارچ دارویی بسیار همه کاره تبدیل می کند.
  • آدنوزین: آدنوزین جزء مرکزی آدنوزین تری فسفات (ATP) است که به نوبه خود انرژی حیاتی سلول های ما را تامین می کند. علاوه بر این، آدنوزین در رشته های DNA موجود است. قارچ‌های دارویی ABM، گوش‌ژله‌ای، کوردیسپس، گانودرما و شی تاکه دارای مقادیر ویژه‌ای آدنوزین هستند.
  • آنتی اکسیدان ها: استرس اکسیداتیو عامل اصلی بیماری های مختلف است. به همین دلیل تامین آنتی اکسیدان های کافی برای بدن بسیار مهم است.  آنتی اکسیدان ها می توانند رادیکال های آزاد را بی ضرر کنند.

بیشتر بدانید: ترکیبات قارچ های دارویی

چه بیماری هایی را می توانم با قارچ درمان کنم؟

اکنون که مروری کوتاه بر اهمیت و مواد موثره قارچ‌ های دارویی دریافت کرده‌اید، می‌خواهیم در این مرحله به شما نشان دهیم که کاربرد قارچ‌ درمانی چقدر گسترده است. درمان با قارچ برای مشکلات سلامتی زیر موثر است، از جمله:

  •  عفونت های ویروسی و … (تقویت کلی سیستم ایمنی بدن)
  • بیماری های خود ایمنی  
  •  آلرژی و آسم
  • سرطان (پیشگیری و مکمل درمان)
  •  مشکلات روانی ( افسردگی، استرس، اختلالات خواب )
  •  بیماری های پوستی مانند نورودرماتیت، پسوریازیس
  • بیماری های تنفسی
  •  دیابت نوع دوم
  •  بیماری های قلبی عروقی (مانند فشار خون بالا ، تصلب شرایین)
  •  بیماری های دستگاه گوارش
  •  اختلالات متابولیسم چربی
  •  علائم یائسگی
  •  نقرس، آرتروز، آرتریت
  •  فیبرومیالژیا

مهم است که بدانید قارچ های دارویی نه تنها در درمان مفید هستند، بلکه به عنوان یک اقدام پیشگیرانه نیز به همان اندازه موثر هستند. بنابراین اگر در خطر ابتلا به بیماری خاصی قرار دارید، مصرف یک قارچ دارویی مربوطه می تواند خطر ابتلا به یک بیماری واقعی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قارچ های دارویی چگونه بدن را سم زدایی می کنند؟

همه قارچ‌های دارویی این پتانسیل را دارند که با تحریک تولید آنزیم‌های سم‌زدایی از طریق اپی ژنتیک، سموم را از بدن خارج کنند. به همین دلیل است که درمان با قارچ های دارویی همیشه یک رویکرد بسیار پایدار برای بیماری ها است. البته خود بدن ما توانایی دفع سموم را دارد. با این حال، برای بسیاری از افراد، این فرآیند به درستی کار نمی کند زیرا استرس اکسیداتیو خیلی زیاد است یا فلزات سنگین آن را مسدود می کنند. قارچ های دارویی نیز دارای آنزیم هایی هستند که دوباره فرآیند سم زدایی را تحریک می کنند.

این روش سم زدایی همچنین بسیار موثر است زیرا برخلاف سایر گیاهان دارویی شناخته شده، قارچ های دارویی حاوی آنزیم هایی برای فاز 1 و فاز 2 فرآیند سم زدایی طبیعی هستند. در فاز 1، آنزیم های مربوطه سموم را به اجزای کوچکتر خود تجزیه می کنند. این باعث ایجاد تعداد زیادی رادیکال آزاد می شود. اما قارچ‌های دارویی نیز پادزهر مناسبی برای این کار دارند: آنتی‌اکسیدان‌ها. بدون هیچ مقدمه ای، رادیکال های آزاد را بی ضرر می کنند. در فاز 2 سم زدایی، گروه دیگری از آنزیم ها سموم را به شکلی بی ضرر تبدیل می کنند که در نهایت دفع می شود. 

قارچ های دارویی چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند؟

 قارچ های دارویی به طور کلی تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارند. برخی از قارچ ها نیز به طور خاص از پاسخ ایمنی TH1 که مسئول کشتن سلول های آلوده یا تخریب شده است، پشتیبانی می کنند. این امر از گسترش بیماری در بدن جلوگیری می کند. بازگشت به حالت تعادل سالم برای هر پاسخ ایمنی بسیار مهم است، اما در بسیاری از افراد به دست نمی آید. قارچ های دارویی با ترکیبات ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی خود می توانند سیستم ایمنی را به تعادل سالم برگردانند.

قارچ‌های مؤثر پزشکی خود را در درمان HPV، هرپس سیمپلکس، هپاتیت B و C و آنفولانزا و موارد دیگر ثابت کرده‌اند. پاتوژن های میکروبیوتیکی نیز وجود دارند، از جمله باکتری هایی که به عنوان چند مقاوم در نظر گرفته می شوند. به دلیل خواص تقویت کننده سیستم ایمنی، علائم غیر اختصاصی مانند خستگی مزمن یا سرماخوردگی های مکرر نیز معمولا ناپدید می شوند.

در صورت بروز واکنش های بیش از حد سیستم ایمنی، درمان با قارچ نیز منطقی است. قارچ‌های دارویی به‌عنوان آداپتوژن‌ها، فرآیندهای دفاعی بدن را به گونه‌ای هماهنگ می‌کنند که افراد مبتلا علائم بسیار کمتری را تجربه می‌کنند و حتی گاهی اوقات دیگر هیچ گونه اختلالی را مشاهده نمی‌کنند.

آیا می توانم از قارچ دارویی برای سرطان استفاده کنم؟

در هر صورت، قارچ‌های دارویی همراهان فوق‌العاده‌ای در هر نوع درمان سرطان هستند. آنها از یک طرف از مبارزه با تومور حمایت می کنند و از طرف دیگر کیفیت زندگی افراد مبتلا را افزایش می دهند.  قارچ های دارویی به طور خاص می توانند عوارض جانبی شیمی درمانی و پرتودرمانی را کاهش دهند. 

تأثیر مستقیم بر سلول های تومور بسته به قارچ متفاوت است. به عنوان مثال، در مورد تومورهای وابسته به هورمون مانند سرطان سینه، قارچ هایی که اثر متعادل کننده بر تعادل هورمونی دارند، رشد را مهار می کنند. سایر قارچ های دارویی باعث آپوپتوز، یعنی مرگ سلول های تومور می شوند. برخی دیگر از تشکیل عروق جدیدی که تومور سعی در ایجاد آنها برای تامین مواد مغذی خود دارد جلوگیری می کند.در زمینه درمان سرطان قارچ های گانودرما، ABM، شیتاکه، هریسیوم، Poria Cocos و Cordyceps خود را ثابت کرده اند.

در زمینه پیشگیری و همچنین درمان سرطان، سیستم ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به خوبی کار کند، سلول های دژنره شده را زودتر و قبل از تکثیر شناسایی کرده و با آنها مبارزه می کند. برخی از قارچ‌های دارویی با آسان‌تر کردن ردیابی سلول‌های فرسوده از این رویکرد حمایت می‌کنند. برخی دیگر از طریق مکانیسم هایی که قبلاً توضیح داده شد تأثیر مثبتی بر کارایی سیستم ایمنی دارند. این یک جزء مهم در پیشگیری و همچنین در درمان سرطان های مختلف است.

برای کاهش وزن از کدام قارچ های دارویی استفاده کنم؟

 فیتواسترول ها و بتاگلوکان های موجود در همه قارچ های دارویی نقش اساسی در کاهش سطح کلسترول دارند. همچنین همه قارچ‌های دارویی که متابولیسم را تحریک می‌کنند و جذب چربی و کربوهیدرات‌ها را در روده کاهش می‌دهند، برای کاهش وزن مناسب هستند. 

قارچ های دارویی چه زمانی اثر می کنند؟

اساساً تأثیر قارچ های دارویی بلافاصله پس از اولین مصرف قابل لمس است. با این حال، از آنجایی که این بیماری‌ها عمدتاً بیماری‌های مزمنی هستند که سال‌هاست وجود داشته‌اند، درمان طبیعی باید برای ماه‌ها ادامه پیدا کند.

عوارض قارچ های دارویی چیست؟

 به وضوح هیچ عوارض جانبی وجود ندارد. فقط فرآیندهای سم زدایی و خواص پری بیوتیک می توانند در ابتدا منجر به مشکلات گوارشی یا سایر پدیده های بی ضرر شوند. بنابراین معمولاً توصیه می شود با دوز کم شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. با افزایش دوز و افزایش مدت زمان استفاده، شما نیز تاثیر آن را بیشتر و واضح تر احساس خواهید کرد. 

تمامی حقوق برای مجموعه ماشلند محفوظ است. هر گونه کپی برداری از مطالب، بدون لینک مورد رضایت نخواهد بود.

مطالعه بیشتر:

de.wikipedia.org/wiki/Mykotherapie

medizinfuchs.de/blog

supersmart.com

قارچ گانودرما (GANODERMA)

قارچ گانودرما یا به اصطلاح “قارچ جاودانگی” در سطوح مختلف برای بدن انسان مفید است. دو ترکیب شاخص و فعال زیستی در قارچ گانودرما دیده می شود. آنتی اکسیدان ها و پلی ساکاریدهای پروبیوتیک. از قارچ گانودرما به ویژه در مبارزه با بیماری های مرتبط با سبک زندگی مانند چاقی، مشکلات قلبی عروقی، سرطان، استرس، اختلالات خواب و فشار خون بالا استفاده می شود. علاوه بر این، گانودرما علائم ناشی از یائسگی را کاهش می دهد و از اندام های مختلف بدن پشتیبانی می کند. همچنین با تقویت سیستم ایمنی، کاهش التهاب و تنظیم ترشح هیستامین، همراهی مطمئن در تسکین آلرژی ها و بیماری های خودایمنی است.

خرید قارچ گانودرما

قارچ ترکی تیل (TURKEY TAIL)

قارچ ترکی تیل یا دم بوقلمون در درجه اول پاسخ ایمنی TH1 را تقویت می کند. این عملکرد بدن را برای مبارزه با ویروس ها را کارآمدتر می کند. بنابراین، خواص قارچ ترکی تیل، درمان و پیشگیری از آنفولانزا، عفونت های ویروسی مثل هرپس، Borrelia و ویروس پاپیلومای انسانی HPV را شامل می شود. 

استفاده از این قارچ درمانی به دنبال یک بیماری طاقت فرسا، باعث تسریع بازسازی بدن می شود. علاوه بر این، استفاده از ترکی تیل بارها و بارها خود را در زمینه درمان سرطان ثابت کرده است، زیرا از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و عوارض جانبی اقدامات پزشکی مرسوم را کاهش می دهد.

قارچ شیتاکه (SHIITAKE)

شیتاکه یک قارچ خوراکی محبوب در آسیا است. در اروپا، مردم به طور فزاینده ای از طعم آن و همچنین اثرات مثبت آن بر سلامتی استقبال می کنند. در طب سنتی چینی از آن به عنوان “سلطان قارچ های دارویی” نیز یاد می شود. خواص شیتاکه از محافظت از کبد تا پیشگیری از سرطان را شامل می شود. شیتاکه تجزیه کلسترول را تسریع می کند. از این گذشته، سطوح بهتر چربی خون همراه با خواص ضد التهابی جریان خون صاف را تضمین می کند. به دلیل افزایش تشکیل سلول های ایمنی، از این شیتاکه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان عفونت های ویروسی مثل HPV ، HSV  و سایر عفونت ها نیز می شود.

شیتاکه همچنین برای سردردهای مزمن یا میگرن، بیماری های سیستم اسکلتی –  عضلانی و عروق خونی ارزشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *