خواص قارچ ها

خواص قارچ ترکی تیل (Turkey Tail)

خواص قارچ ترکی تیل
خواص قارچ ترکی تیل بسیار متنوع است. این قارچ دارویی چندین نسل است که در شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. از سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس ها، باکتری ها و سرطان حمایت می کند. همچنین در طب سنتی چینی از جمله برای عفونت های مجاری تنفسی، برای رفع خستگی و تقویت کبد استفاده می شود.قارچ ترکی تیل که به عنوان ترامت پروانه نیز شناخته می شود، عملاً در هر نقطه از جهان یافت می شود.

خواص قارچ ترکی تیل برای سیستم ایمنی بدن

قارچ ترکی تیل دارای اثر ضد باکتریایی و همچنین در برابر عوامل بیماری زا مانند بورلیا، ویروس ها و کلامیدیا است. این قارچ دارویی اثر تقویتی بر روی دفاع سلولی دارد. اما دقیقاً چگونه این کار را انجام می دهد؟ قارچ ترکی تیل عمدتاً به اصطلاح پاسخ ایمنی TH1 را فعال می کند، به همین دلیل است که به ویژه در برابر ویروس ها و سلول های تومور موثر است.گلیکوپروتئین های قارچ ترکی تیل PSK (Krestin) و PSP از سیستم ایمنی حمایت می کنند. آنها در برابر ویروس ها و باکتری ها عمل می کنند. یک اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی با پاتوژن های مختلف! آفت و التهاب مخاط دهان نیز با کمک این قارچ دارویی قابل درمان است.

آنفولانزا، تبخال و بورلیا

هر ایرانی به طور متوسط ​​پنج بار در سال دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود. قارچ ترکی تیل هم برای پیشگیری و هم برای بهبود سریعتر خود را ثابت کرده است. به این ترتیب نه تنها با ویروس های تبخال، بلکه با دردهای عصبی نیز مبارزه می شود. همچنین گزارش های تجربی مثبتی در درمان بیماری لایم وجود دارد، در اینجا قارچ دارویی همراه با قارچ گانودرما در درمان استفاده می شود.

کمک به خستگی مزمن پس از قرار گرفتن در معرض ویروس

پس از عفونت های طولانی مدت و مکرر، بسیاری از افراد دچار خستگی شدید و مشکل در تمرکز می شوند. خواص قارچ ترکی تیل در اینجا بسیار ویژه است. این قارچ می تواند بار ویروسی را کاهش دهد و در نتیجه باعث بازسازی بدن شود.قارچ دارویی ترکی تیل دارای خواص ضد ویروسی بسیار قوی در تبخال، ویروس آنفولانزا، ویروس اپشتین بار (EBV) و سیتومگالی است. دفاع سلولی و تولید آنتی بادی را فعال می کند. به خصوص در موارد HIV یا هپاتیت، به بهبود کیفیت زندگی کمک می کند. علاوه بر این ترکی تیل با بازسازی کبد همچنین باعث کاهش خستگی می شود.

یک قارچ دارویی مهم برای زنان

ویروس پاپیلومای انسانی HPV اغلب در اسمیر زنان یافت می شود. اعتقاد بر این است که این ویروس مسئول سرطان دهانه رحم است. یک مطالعه بالینی وجود دارد که ثابت می کند قارچ دارویی ترکی تیل پس از یک سال استفاده، نتایج مثبت HPV را  منفی نشان می دهد. ضایعات از قبل موجود روی دهانه رحم نیز در طول مصرف کاهش یافت. بنابراین، ترکی تیل همچنین یک قارچ مهم در پیشگیری از سرطان است.

خواص ترکی تیل در درمان سرطان

مواد ویژه موجود در ترکی تیل قادر به جلوگیری از تشکیل عروق جدید (رگ زایی) لازم برای تامین تومور است. این قارچ دارویی همچنین توانایی تأثیر مخرب مستقیم بر سلول های سرطانی و تحریک مرگ (آپوپتوز) سلول ها را دارد که بدون آن سلول تومور برای همیشه زنده می ماند. مطالعات فردی همچنین به اثربخشی ترکی تیل در تومورهای وابسته به هورمون مانند سرطان سینه و پروستات اشاره کرده اند.

ترکی تیل برای شیمی درمانی و پرتودرمانی

ترکی تیل می تواند آسیب ناشی از تشعشعات را کاهش دهد. قارچ دارویی ترکی تیل عمدتاً قبل و در طول پرتودهی استفاده می شود. می تواند از عوارض جانبی اشعه بر خون سازی و غشاهای مخاطی جلوگیری کند. مطالعات نشان می دهد که ترکی تیل آسیب تشعشع را در بافت های سالم کاهش می دهد.دلیل این ویژگی احتمالاً اثر آنتی اکسیدانی ترکی تیل است. پلی ساکاریدهای ترکی تیل رادیکال های آزاد ایجاد شده توسط شیمی درمانی و پرتودرمانی را مهار می کنند. آنزیم های آنتی اکسیدانی ارزشمند در بدن مانند سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و گلوتاتیون پراکسیداز توسط این قارچ فعال می شوند.
منابع :
  • Cell growth and gene modulatory activities of Yunzhi (Windsor Wunxi) from mushroom Trametes versicolor in androgen-dependent and androgen-insensitive human prostate cancer cells (pubmed.ncbi.nlm.nih.gov)
  • Coriolus versicolor: A Medicinal Mushroom with Promising Immunotherapeutic Values (www.academia.edu)
  • Polysaccharide K and Coriolus versicolor Extracts for Lung Cancer: A Systematic Review (journals.sagepub.com/)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *