خواص قارچ ها

ترکیبات قارچ های دارویی

ترکیبات قارچ های دارویی

قارچ های دارویی به دلیل ترکیبات ارزشمند به عنوان یک “ابرغذا” یا “سوپر فود” در نظر گرفته می شوند و منشاء آن در طب سنتی چینی است. در این مقاله ترکیبات قارچ های دارویی مورد بررسی قرار گرفته است.

به طور کلی قارچ ها ترکیبات متنوعی از مواد مغذی را دارند که برای ما انسان ها فوق العاده حائز اهمیت است. به عنوان مثال، قارچ های دارویی حاوی بیشترین پروتئین در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی هستند. برخلاف اکثر گیاهان، قارچ دارای تمام اسیدهای آمینه ضروری است و بنابراین منبع پروتئینی با کیفیت بالایی است. قارچ خشک همچنین حاوی 10 تا 50 درصد پلی ساکارید و فیبر است. قارچ های دارویی علاوه بر تعادل مطلوب درشت مغذی ها، دارای غلظت بالایی از مواد معدنی و عناصر کمیاب هستند.

مقادیر فزاینده ای از پتاسیم و فسفر نیز در قارچ های دارویی یافت می شود. کلسیم، منیزیم و آهن نیز در دوزهای کمی کمتر موجود است. علاوه بر این، قارچ های دارویی دارای عناصر کمیاب مانند مس و بالاتر از همه، سلنیوم هستند. وقتی صحبت از ویتامین ها می شود، در وهله اول باید به ویتامین های گروه B (B1، B2، B3، B6 و B12) اشاره کرد. علاوه بر این، یک پیش ساز ویتامین D2 و ویتامین E وجود دارد. برخی از قارچ ها نیز حاوی مقداری پروویتامین A و ویتامین های K و C هستند. همه این ویتامین ها برای متابولیسم صاف و حمایت از آنزیم ها در وظایفشان مهم هستند. در نهایت، آنتی اکسیدان هایی مانند اسیدهای فنولیک، توکوفرول، اسید اسکوربیک و کاروتنوئیدها در اثر دارویی مرکزی هستند. آنها رادیکال های آزاد را متصل می کنند و بنابراین اثر ضد ویروسی دارند.

اکنون می خواهیم مروری داشته باشیم بر چند ماده به خصوص جالب و سالمی که در قارچ های دارویی وجود دارد.

مهمترین ترکیبات قارچ های دارویی

تری ترپن ها

ترکیبات فوق العاده موثر تری ترپن ها شامل مولکول های مختلفی مانند استروئیدها، اسید صفراوی و ویتامین D می باشد. از ویژگی های این مولکول ها این است که از سه واحد ترپن تشکیل شده اند. در قارچ، تری ترپن ها عمدتاً در بدن میوه، در لاملا و در نهایت در هاگ کلاهک قارچ بالغ قرار دارند. تری ترپن ها دارای اثرات دارویی منحصر به فرد در بدن هستند:

  • ضد سرطان
  • ضد ویروسی
  • ضد باکتری
  • ضد قارچ
  • آنتی اکسیدان

آنزیم ها

آنزیم ها چیزی شبیه اساس همه فرآیندهای زندگی هستند. تقریباً هر چیزی که در بدن ما، در سایر موجودات زنده یا در گیاهان اتفاق می افتد، ناشی از واکنش های آنزیمی است. از بین بیش از 5000 آنزیم مختلف که با فرآیندهای متابولیک مرتبط هستند، ارگانیسم فقط مقداری را خودش سنتز می کند ما باید بقیه را از طریق غذا دریافت کنیم. قارچ ها همگی از نظر آنزیم بسیار غنی هستند. همچنین هیجان انگیز است که محتوای آنزیمی خون اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی فرد ارائه می دهد. خون افراد سالم مملو از آنزیم است در حالی که کمبود آن در بیماران دیده می شود.

دانشمندان بین سه گروه از آنزیم ها که همگی در قارچ های دارویی یافت می شوند تفاوت قائل می شوند:

  1. آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون و لاکاز
  2. اکسیداز و پروتئاز
  3. آنزیم های سم زدایی مانند پراکسیدازها، مونوکسیژنازها، دهیدروژنازها و ردوکتازها

بتا گلوکان ها و گلیکوپروتئین ها

بتا گلوکان ها نوع خاصی از پلی ساکارید هستند که به عنوان فیبر رژیمی طبقه بندی می شوند. آنها از بسیاری جهات تأثیر بسیار مثبتی بر متابولیسم انسان دارند. به عنوان مثال، سطح کلسترول را تنظیم می کنند و فلور روده را بهبود می بخشند. برخی از بتاگلوکان ها نیز سیستم ایمنی بدن را تعدیل کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت می کنند. این یاوران طبیعت را می توان در تمام قارچ های دارویی یافت. فقط مقدار آن از قارچی به قارچ دیگر متفاوت است.

مولکولی متشکل از چندین بتا گلوکان و پروتئین چیزی است که زیست شناسان آن را گلیکوپروتئین می نامند. گلیکوپروتئین ها به روشی مشابه خود بتا گلوکان ها عمل می کنند، اما قدرت آنها چندین برابر افزایش می یابد. آنها یک تقویت کننده مطلق به خصوص برای سیستم ایمنی هستند. به همین دلیل است که آنها مزایای زیادی دارند، به خصوص در درمان سرطان.

علاوه بر بتاگلوکان ها، دقیقاً این گلیکوپروتئین ها هستند که در قارچ های دارویی یافت می شوند. 

کیتین

کیتین یک بتا گلوکان ویژه است و یک عملکرد واقعا هیجان انگیز دارد: سیستم ایمنی را برای مواقع اضطراری “آموزش” می دهد. از دیدگاه شیمیایی، کیتین یک پلی ساکارید همه جا حاضر است که در قارچ ها و همچنین در حشرات و انگل ها وجود دارد. اگر از طریق غذا خورده شود، بدن از کیتیناز برای تجزیه آن به گلوکزامین استفاده می کند. کیتیناز در معده ما تشکیل می شود – با افزایش مصرف قارچ  همچنین در ماکروفاژهای فعال شده (سلول های ایمنی) یافت می شود. از آنجایی که بدن نمی‌داند کیتین از کجا می‌آید، سیستم ایمنی بدن مانند یک انگل به کیتین واکنش نشان می‌دهد.

علاوه بر این، کیتین از جذب چربی از طریق مخاط روده جلوگیری می کند. در نتیجه، با مصرف منظم قارچ های دارویی، سطح کلسترول کاهش می یابد و کاهش وزن آسان تر می شود. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، کیتین منجر به گلوکزامین می شود. این برای سلامت غضروف، تاندون ها، استخوان ها و رباط ها و در نتیجه برای مفاصل به طور کلی ضروری است. به خصوص در افراد مسن اغلب کمبود وجود دارد، به همین دلیل است که افزایش مصرف گلوکزامین به شدت توصیه می شود.

مطالعه بیشتر:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/278858

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *