خواص قارچ ها

2 راهکار طب چینی برای افسردگی – کوردیسپس و گانودرما برای افسردگی

راهکار طب چینی برای درمان افسردگی

قارچ های دارویی کوردیسپس و گانودرما برای افسردگی: افسردگی شایع ترین نوع بیماری روانی و عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. علائم افسردگی، از جمله احساس غم و ناامیدی شدید، ممکن است پس از یک رویداد خاص یا در پاسخ به کاهش تدریجی وضعیت سلامت و عملکرد، که اغلب با افزایش سن همراه است، رخ دهد.

درمان های فعلی برای درمان این علائم شامل داروهای ضد افسردگی، مشاوره و رفتار درمانی است. با این حال، داروهای ضد افسردگی با عوارض جانبی خفیف تا شدید همراه هستند که نیاز به گزینه های درمانی بهتر را برانگیخته است.

قارچ های دارویی منابع ارزشمندی از غذا و دارو هستند و به طور فزاینده ای به عنوان مکمل یا به عنوان داروهای جایگزین در مراقبت های بهداشتی استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند. مطالعات متعدد بینش هایی را در مورد اثرات محافظت کننده عصبی قارچ های دارویی ارائه کرده اند. که به خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی عصبی، مهار کنندگی کولین استراز و محافظت عصبی آنها نسبت داده می شود.

در این مقاله، به طور جامع نقش این قارچ‌های دارویی را در درمان افسردگی بررسی می‌کنیم.

 

افسردگی

افسردگی

افسردگی می توانند به عنوان عوارض جانبی بیماری های جسمی (افسردگی ثانویه)، از جمله اختلال عملکرد تیروئید یا درمان با دوز بالا با داروهای کورتیزون ظاهر شوند. اگر افسردگی در ارتباط با دیابت یا بیماری قلبی رخ دهد، این امر به ویژه برای افراد مبتلا خطرناک است، زیرا افسردگی نیز تأثیر منفی بر روند این بیماری ها دارد.

تقریباً همه افراد افسرده نگرش منفی نسبت به خود و جهان دارند. انتقاد مداوم از خود به سرعت به افکار خودکشی منجر می شود. علاوه بر تجربه تغییر یافته، افراد افسرده به ندرت به ارتباطات اجتماعی علاقه نشان می دهند، اغلب به طور کامل کنار می روند و علاقه ای به سرگرمی ها یا سایر فعالیت های اوقات فراغت نشان نمی دهند.

تغییر رفتار گاهی اوقات می تواند در حالات و حرکات سفت و سخت صورت یا در صدایی آهسته و یکنواخت نیز دیده شود. در سطح فیزیکی نیز، یک اختلال افسردگی می تواند با علائم متعددی همراه باشد. علاوه بر بی خوابی، از دست دادن اشتها و خستگی دائمی، درد و سایر شکایات فیزیکی مانند تپش قلب، کاهش میل جنسی، سردرد یا سرگیجه اغلب رخ می دهد.

علت افسردگی به ندرت به وضوح مشخص می شود

دلایل احتمالی برای ایجاد افسردگی بسیار پیچیده و فردی است. علاوه بر شرایط زندگی، عوامل شخصی و نیز تأثیرات بیولوژیکی و روانی نقش دارند که برخی افراد را بیشتر از دیگران مستعد افسردگی می کند.

به عنوان مثال، اگر از نظر ژنتیکی استعداد بیشتری نسبت به اختلالات افسردگی وجود داشته باشد، عوامل استرس‌زای خاص مانند مرگ یکی از عزیزان، دلتنگی، مشکلات رابطه یا استرس در محل کار، محرک‌های مکرر این بیماری هستند.

اما شرایط زندگی نیز نقش مهمی دارد. اگر منابع بسیاری از احساسات مثبت مانند شادی، عشق و رضایت وجود داشته باشد، خطر ابتلا به بیماری نسبتاً پایین است. عوامل روانشناختی مانند الگوهای فکری منفی که در دوران کودکی به دست می‌آیند و تجربیات منفی از طریق آزار و اذیت یا خشونت خانگی را نیز می‌توان از علل آن دانست.

مطالعات علمی همچنین نشان می‌دهد که ساختار و فعالیت مغز در افراد افسرده تغییر می‌کند: در اینجا، نواحی از مغز که احساسات منفی ایجاد می‌کنند و مناطقی که ترشح هورمون‌های استرس را تنظیم می‌کنند، بیش از حد فعال هستند.

محققان همچنین دریافته‌اند که در برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های افسردگی، متابولیسم مغز نیز دارای ویژگی‌هایی است: انتقال‌دهنده‌های عصبی (مواد پیام‌رسان)، سروتونین (به اصطلاح هورمون شادی) و نوراپی‌نفرین تنها به میزان بسیار کمی در این بیماران وجود دارند.

درمان فردی افسردگی از اهمیت بالایی برخوردار است

برای اینکه افسردگی به طور موثر درمان شود، هم تشخیص صحیح و هم تمایل بیمار برای درخواست کمک در اسرع وقت ضروری است. از تعداد زیادی از افرادی که از افسردگی رنج می برند، در حال حاضر تنها تعداد کمی از مراقبت های بهینه دریافت می کنند، که این نیز به این دلیل است که افراد مبتلا اغلب انرژی لازم برای درمان یا سرکوب کامل بیماری خود را ندارند.

در طب رایج معمولاً از ترکیب دارودرمانی و روان درمانی همراه برای غلبه بر بیماری استفاده می شود. روان درمانی بسیار مهم است زیرا این تنها راه کاهش ساختارهای افکار منفی و جایگزینی رفتارهای افسردگی با افکار مثبت است.

همچنین ثابت شده است که یک روال روزانه ساختاریافته و فعال به درمان افسردگی کمک شایانی می کند: این امر با رفتار معمول کناره گیری بیماران مقابله می کند، علایق از دست رفته را می توان دوباره کشف کرد و تجربیات مثبتی ایجاد کرد.

چگونه طب سنتی چینی می تواند به افسردگی کمک کند؟

از دیدگاه طب سنتی چینی، علت افسردگی را باید در کبد و چی (Qi) جست. در طب سنتی چینی، چی انرژی حیاتی جهانی است که در بهترین حالت می تواند بدون مانع در بدن انسان گردش کند. کبد مسئول جریان انرژی فیزیکی است. با این حال، اگر برای مدت طولانی‌تری با چرخش یا افکار منفی یا خشم فروخورده تحت فشار قرار گیرد، دیگر نمی‌تواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد.

از آنجایی که جریان روان چی (Qi) برای ایجاد تعادل عاطفی بسیار مهم است، افت این جریان انرژی حیاتی منجر به افسردگی می شود. علائم همراه عبارتند از: از دست دادن اشتها، بی خوابی، احساس سرکوب یا حالت تهوع. بازگرداندن تعادل یین و یانگ نیز در طب سنتی چینی بسیار مهم است، زیرا بیماری های افسردگی اغلب با افزایش یانگ و کمبود متناظر یین همراه است.

 درمان افسردگی با قدرت طبیعی قارچ های دارویی

برخلاف داروهای روانگردان کلاسیک که گاهی عوارض جانبی زیادی دارند، قارچ های دارویی با قدرت خالص طبیعت کار می کنند. اثر شفابخش آن ها هزاران سال است که در آسیا شناخته شده است و اکنون به طور فزاینده ای در سراسر جهان برای حمایت موثر از بیماران افسرده در راه بازگشت به سلامت استفاده می شود.

قارچ های دارویی برای افسردگی: گانودرما و کوردیپس

کوردیپس و گانودرما برای افسردگی استفاده می شوند. Cordyceps برای اثر تقویتی آن – هم در سطح فیزیکی و هم در سطح روانی – شناخته شده است. همچنین دارای اثر متعادل کننده بر روی سیستم هورمونی است و حاوی تریپتوفان، پیش ساز ماده پیام رسان سروتونین است.

سروتونین به عنوان هورمون شادی نیز شناخته می‌شود و اغلب تنها در غلظت‌های بسیار کم در افراد افسرده قابل تشخیص است که در خلق و خوی دائماً فروکش نشان داده می‌شود. با دادن کوردیپس، طبق قوانین طب سنتی چینی، انرژی ریه و کلیه ما و در نتیجه جریان Qi تحریک می شود. در نتیجه بدن ما می تواند انرژی بیشتری جذب کرده و آن را بهتر ذخیره کند.

طبق طب سنتی چینی، کلیه ها جایگاه و ذخیره انرژی زندگی ما (ذخایر یین) هستند. Cordyceps همچنین آنزیم خاصی (MAO = مونوآمین اکسیداز) را مهار می کند که مسئول ایجاد افسردگی است.

قارچ گانودرما برای افسردگی

قارچ گانودرما برای افسردگی موثر است.

گانودرما برای افسردگی

در مقالات قبل در مورد خواص قارچ گانودرما صحبت کردیم. قارچ دارویی گانودرما علاوه بر تمام خواص قدرتمند، می تواند به عنوان یک مکمل طبیعی برای بهبود رفاه روانی استفاده شود. زیرا احساسات را به جریان می اندازد – به ویژه پرخاشگری و خشم سرکوب شده، که اغلب به عنوان افسردگی قابل توجه است. همچنین احساس استرس را تنظیم می کند، درد را در طولانی مدت تسکین می دهد و اثر متعادل کننده ای بر روی سیستم عصبی دارد.

همچنین اثر محرکی بر متابولیسم دارد و به تقویت عملکرد کبد کمک می کند که طبق سیستم TCM (طب سنتی چین) محرک اصلی اختلالات افسردگی در نظر گرفته می شود.

مطالعه بیشتر:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32452327/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *