خواص قارچ ها

درمان پسوریازیس با گانودرما حقیقت دارد؟

درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما

استفاده از قارچ های دارویی بارها و بارها ارزش خود را در درمان پسوریازیس ثابت کرده است. به خصوص مصرف منظم قارچ گانودرما برای پسوریازیس می تواند اثر پیشگیرانه و همچنین درمانی داشته باشد. زیرا تعدیل سیستم ایمنی بدن از خواص گانودرما است. در واقع گانودرما به دلیل قدرت ضد التهابی و تاثیر متعادل کننده بر روی سیستم ایمنی یک روش درمانی کارآمد برای پسوریازیس است. این قارچ به علل ارگانیک این بیماری پوستی از ریشه حمله می کند و برخلاف سایر درمان‌های پسوریازیس، اثرات گانودرما بر پسوریازیس دائمی است، نه موقتی.

درمان پسوریازیس با گانودرما در طب سنتی

قارچ گانودرما مدت طولانی است که به عنوان یک درمان طبیعی برای پسوریازیس در طب سنتی چین استفاده می شود. این قارچ دارویی باعث تعدیل سیستم ایمنی، مهار التهاب پوست و کاهش خارش می شود.

چگونه می توان پسوریازیس را با قارچ گانودرما درمان کرد؟ دوره درمان پسوریازیس با گانودرما چند ماهه است؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.  ابتدا نگاهی گذرا به پسوریازیس و علل آن خواهیم داشت.

درمان پسوریازیس با گانودرما

درمان پسوریازیس با گانودرما

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی التهابی است. این اختلال به صورت پوسته پوسته شدن پوست ظاهر می شود به طوری است که با برداشتن پوسته ها به راحتی خونریزی می کند. در بیماری پسوریازیس مفاصل نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند (آرتریت پسوریاتیک).

دو نوع پسوریازیس وجود دارد. در نوع 1 اگر بر اساس استعداد ژنتیکی باشد قبل از 40 سالگی رخ می دهد. شروع نوع 2 دیرتر است و علت آن تاکنون ناشناخته است. در هر دو مورد، محرک های خاصی قبل از شروع این بیماری خودایمنی هستند. در 90 درصد پسوریازیس نوع 1 برای اولین بار پس از عفونت استرپتوکوک رخ می دهد.

پسوریازیس چیست؟

علت های پسوریازیس

علاوه بر عفونت ها و عامل ژنتیک، داروهای خاصی نیز به عنوان عامل پسوریازیس شناخته شده اند. این داروها شامل داروهای ضد فشار خون (مانند مسدودکننده‌های بتا، مهارکننده‌های ACE)، ضد افسردگی‌های لیتیوم یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند.

استعمال دخانیات، استرس، تغذیه نامناسب، کمبود مواد معدنی، چاقی و الکل نیز می توانند با تحریک التهاب، پسوریازیس را افزایش دهند.

پسوریازیس مسری است؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن ولی غیر مسری است. این وضعیت باعث ایجاد لکه های خارش دار با پوسته های قرمز یا نقره ای روی پوست فرد می شود. لکه های قرمز روی دست ها، سر، آرنج، پشت، شانه ها و بسیاری از قسمت های دیگر بدن ظاهر می شوند. پسوریازیس همچنین می تواند باعث التهاب مفاصل – آرتریت پسوریاتیک – شود. بسیاری از مبتلایان به روده ملتهب نیز مبتلا هستند.

درمان قطعی پسوریازیس

متاسفانه هیچ درمان کاملی برای پسوریازیس در طب رایج وجود ندارد و باتوجه به عوارض داروهای شیمیایی غالب پزشکان کرم های موضعی را تجویز می کنند. کرم و پماد پسوریازیس تنها علائم ظاهری را هدف قرار می دهند.

داروهای پسوریازیس

  • کرم های استروئیدی
  • پمادهای موضعی حاوی کلسی پوتریول
  • اسید سالیسیلیک
  • رتینوئیدها

همانطور که اشاره شد در طب جدید در مواردی خاص پزشکان چاره ای نخواهند داشت جز تجویز داروهای خوراکی شیمیایی. متاسفانه عموم داروهای شیمیایی پسوریازیس تأثیرات مخربی بر سیستم ایمنی بدن می گذارد. مثلا یکی از این داروها، متوتریکسات می باشد. این دارو زخم های پسوریازیس را درمان می کند اما می تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد.

داروهای گیاهی پسوریازیس

به دلیل عوارض جانبی داروهای شیمیایی بسیاری از مردم از همان ابتدا درمان طبیعی پسوریازیس را انتخاب می کنند، چرا که نسبت به سایر روش ها عوارضی ندارند.

البته دسته دیگری هم وجود دارند، این افراد کسانی هستند که از درمان با داروهای شیمیایی پسوریازیس ناامید می شوند یا ناخواسته درگیر عوارض جانبی داروهای شیمیایی شده اند. این دسته هم ناگزیر به داروهای گیاهی پسوریازیس روی می آورند.

گانودرما برای پسوریازیس

درمان پسوریازیس با گانودرما

به طور گسترده در قدیمی ترین کتاب های طب چینی فواید بی شمار قارچ گانودرما برای سلامتی توضیح داده شده است. پزشکان چین باستان گانودرما را به عنوان عالی ترین و بهترین دارو در بین همه گیاهان طبقه بندی می کردند. برخلاف سایر درمان‌های پسوریازیس، اثرات گانودرما دائمی است، نه موقتی.

گانودرما حاوی بسیاری از ترکیبات زیست فعال مانند تری ترپن ها، پلی ساکاریدها، لکتین ها، استرول ها و سایر پروتئین ها است. این ترکیبات دارای فعالیت تعدیل کننده ایمنی هستند. این بدان معناست که آنها سیستم ایمنی را متعادل می کنند. این بدان معناست که فعالیتی در بدن که بیش از حد است، کاهش می یابد و هر فعالیتی که کم است (سیستم ایمنی ضعیف) افزایش می یابد. تحقیقات علمی فعلی نشان می دهد که گانودرما یک ابزار قوی برای درمان پسوریازیس است.

نحوه تاثیر قارچ گانودرما بر پسویازیس

نحوه تاثیر قارچ گانودرما بر پسوریازیس در 11 سطح قابل ارزیابی است:

  • در درمان های متداول پسوریازیس، بسیاری از مواد فعال، به اصطلاح TNF آلفا که یک ماده سیگنال التهابی است را هدف قرار می دهند. قارچ هایی مانند گانودرما نیز دارای ترکیبات ضد التهابی هستند.
  • پلی ساکاریدهای گانودرما به بدن کمک می کنند تا گلبول های سفید خون کافی تولید کند. این مواد باعث کاهش فعالیت سلول های Th2 می شوند که در ایجاد پسوریازیس نقش دارند.
  • پلی ساکاریدهای گانودرما فعالیت سلول‌های Th1 را افزایش می‌دهند که با خارش و سایر علائم پسوریازیس مبارزه می‌کنند.
  • خواص آنتی باکتریال: بیماران پسوریازیس اغلب قربانی عفونت های باکتریایی می شوند. گانودرما خواص آنتی باکتریال دارد بنابر این به پیشگیری از عفونت های ثانویه پوستی کمک می کند.
  • گانودرما مواد مغذی ضروری را فراهم می کند. گانودرما حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و پلی ساکاریدها است. از این رو، به جلوگیری از کمبود مواد مغذی که یکی از علل پسوریازیس در نظر گرفته می شود، کمک می کند.
  • گانودرما حاوی گروهی از تری ترپن های آنتی اکسیدانی به نام اسیدهای گانودریک است. اسیدهای گانودریک رادیکال های آزاد که به DNA و میتوکندری سلول های پوست حمله می کنند را از بین می برند و در نتیجه خارش را کاهش می دهند. قارچ گانودرما حتی می تواند ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.
  • اسید گانودریک موجود در گانودرما از تشکیل رگ های خونی جدید در نواحی پوستی مبتلا به پسوریازیس جلوگیری می کند. تشکیل عروق خونی جدید نقش مهمی در ایجاد پسوریازیس دارد.
  • هنگام درمان پسوریازیس، توجه ویژه به سلامت روده می تواند بسیار مفید باشد. عدم تعادل در فلور روده به دلیل مخاط روده آسیب دیده و بیش از حد نفوذپذیر یکی دیگر از عوامل محرک برای پسوریازیس است. عدم تعادل در فلور روده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند ام اس، دیابت، چاقی و سایر بیماری ها نیز مرتبط است.
  • اگر عملکرد مانع مخاط روده، مختل شود، سموم و آلرژن‌ها می‌توانند مستقیماً بدون کنترل وارد خون شوند. مصرف منظم قارچ‌ گانودرما می‌تواند فلور روده را تشکیل دهد، غشای مخاطی را تقویت کند و سختی بافت روده را افزایش دهد.
  • همانطور که اشاره شد گانودرما دارای ترکیبات تعدیل کننده ایمنی هستند، این مهمترین ویژگی گانودرما برای پسوریازیس است: قارچ های دارویی می توانند سیستم ایمنی بیش از حد را آرام کنند. گانودرما به دلیل تأثیر مفیدش بر سیستم ایمنی برای درمان پسوریازیس بسیار قابل توجه است.
  • علائم مختلف دیگری مانند بیماری های قلبی عروقی اغلب در پسوریازیس به طور همزمان دیده می شود. گانودرما برای بیماری های قلبی عروقی نیز می تواند مفید واقع شود.

سایر خواص گانودرما روی پسوریازیس 

اثر سم زدایی یکی از دلایل احتمالی پسوریازیس، مشکلات کبدی است. کبد عملکردهای ضروری زیادی دارد، اما مهمتر از همه، خون را سم زدایی می کند. هر چه خون بیشتر از سموم پاک شود، پسوریازیس بیشتر فروکش می کند.

تحقیقات علمی ثابت می کند که قارچ گانودرما می تواند بدن از جمله کلیه ها و سایر اندام های حیاتی را سم زدایی کند.

گانودرما با چاقی مبارزه می کند

یک مطالعه علمی در سال 2014 نشان داد که چاقی خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد و می تواند وضعیت را بدتر کند. چاقی می تواند باعث تشدید پسوریازیس در افرادی شود که از قبل مستعد هستند.

تحقیقات علمی نشان می دهد که پلی ساکاریدها و تری ترپن های لینگ ژی از رشد سلول های چربی جدید جلوگیری کرده و آن را محدود می کند. قارچ دارویی گانودرما می تواند به کاهش وزن کمک کند و در نتیجه پایه پسوریازیس را از بین ببرد.

رژیم غذایی پسوریازیس

مصرف روزانه 2 گرم از گانودرما برای درمان پسوریازیس مفید است. برای تسهیل درمان پسوریازیس علاوه بر مصرف قارچ گانودرما توصیه می شود موارد زیر را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید:

  • آلوئه ورا: علائم پسوریازیس را تسکینمی دهد
  • روغن ماهی
  • حمام کردن روزانه
  • استفاده از مکمل‌های غذایی

مطالعه بیشتر در مورد پسوریازیس:

www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/understanding-psoriasis-basics

برای تهیه گانودرما برای پسوریازیس با ما در ارتباط باشید. استفاده از این مقاله فقط برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع “ماشلند” بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *