خواص قارچ ها

مهمترین عوارض و خواص قارچ گانودرما که باید بدانید ! 24 خاصیت گانودرما

خواص قارچ گانودرما: گانودرما لوسیدوم یکی از معروف ترین قارچ های دارویی در جهان است. قارچ گانودرما بیش از دو هزار سال است که در طب سنتی شرقی به دلیل خواص آن مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ گانودرما لوسیدوم با نام های متعددی شناخته می شود. در ژاپن به “ریشی” و در چین با نام لینگ ژی یا لینگ چی شناخته می شود. گانودرما لوسیدوم همیشه به عنوان یکی از 10 ماده طبیعی قوی و موثر در میان داروهای سنتی شناخته می شود.

چینی های باستان گانودرما لوسیدوم را “قارچ جاودانگی” می نامیدند. جالب است بدانیداین قارچ، نادرترین و با ارزش ترین دارو در طب سنتی چینی است. افسانه ها آن را به عنوان یک “جوهر معنوی” توصیف می کند که دارای قدرت معجزه آسایی برای “بازگرداندن مردگان به زندگی” است! این قارچ امروزه شناخته‌شده‌ترین قارچ در دسته قارچ‌ های درمانی و دارای بیشترین تعداد مطالعات و تحقیقات است که توجه پزشکی غرب را برانگیخته است.

فواید گانودرما

عوارض و فواید قارچ گانودرما

فواید قارچ گانودرما لوسیدوم

به طور سنتی، در چین و ژاپن گانودرما به عنوان آداپتوژن و تقویت کننده بدن و دارویی مکمل برای بیماری های کبد و کلیه، فشار خون بالا، آرتریت، نوراستنی، بی خوابی، برونشیت، آسم و زخم معده استفاده می شود. اما تحقیقات انجام شده طی چند دهه اخیر نشان داده خواص درمانی گانودرما بسیار فراتر است.

ترکیبات فعال گانودرما

قارچ گانودرما خشک حاوی پروتئین (10-40%) کربوهیدرات (3-28%) و فیبر (3-32%) و همچنین بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. در مجموع، بیش از 400 ماده فعال زیستی وجود دارد. از این تعداد حدود 140 ترکیب تری ترپن/ترپنوئید، بیش از 200 نوع پلی ساکارید و گلیکوپروتئین، نوکلئوتید، سربروزیدها، ارگوسترول ها، پروتئین ها و اسیدهای چرب خاص، پروتئین ها و اسیدهای چرب خاص هستند. از عناصر دیگر ، میتوان به وجود مقادیر قابل توجه ژرمانیوم اشاره کرد. ژرمانیوم موجود در گانودرما بسیاری از اثرات مفید آن را توضیح می دهد.

در اینجا برخی از مواد اصلی موجود در گانودرما لوسیدوم آورده شده است:

• نمک های معدنی: آهن، روی، مس، منگنز، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ژرمانیوم
• ویتامین های B
• 17 اسید آمینه شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری
• پلی ساکاریدهای متشکل از: گلوکز، گالاکتوز، مانوز با آثار زایلوز و فوکوز
• بتا گلوکان و آلفا گلوکان
• استرول های پیش ساز هورمونی
• مواد با فعالیت آنتی هیستامینی
• آدنوزین
• تریترپن ها
• اسید لوسیدیک
• گانودرمیک اسید
• اسید ژنولوسید

ترکیبات قارچ گانودرما

پلی ساکارید و تری ترپنوئید دو ترکیب ارزشمند در گانودرما

خواص قارچ گانودرما لوسیدوم

هر یک از عناصر فعال زیستی دارای خواص بالقوه خاص خود است. برخی از خواص مستقیم این عناصر:
• ضد التهاب
• آنتی باکتریال
• ضد ویروس
• آنتی هیستامین
• مبارزه با استرس اکسیداتیو
• حفاظت از سلول های عصبی و تحریک رشد نوریت
• کاهش قند خون
• کاهش سطح کلسترول بالا
• سم زدایی کبد
• اثر آرام بخش

و فعالیت های غیر مستقیم:
• تعدیل کننده ایمنی
• Hypoglykämischen – هیپوگلیسمی

فواید و عوارض گانودرما

عوارض و فواید گانودرما

می توان قارچ گانودرما لوسیدوم را یکی از قوی ترین آداپتوژن ها دانست. این بدان معنی است که این قارچ می تواند به طور غیر اختصاصی به مقاومت بدن در برابر استرس های مختلف، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی، کمک کند. بیایید تمام مزایای استفاده از قارچ گانودرما لوسیدوم را با جزئیات بررسی کنیم:

خواص ضد التهابی گانودرما لوسیدوم

اثرات ضد التهابی گانودرمالوسیدوم متکی بر یک جزء شناسایی شده به عنوان آنالوگ هیدروکورتیزون است. به لطف این مواد با اثر کورتیزون، به نظر می‌رسد که گانودرما لوسیدوم برای تسکین درد و تورم در شرایط التهابی گزینه ایده آل باشد. گانودرما یک ضد التهاب طبیعی و بدون عوارض است. گانودرما بر خلاف داروهای ضد التهابی استریوئیدی و غیر استروئیدی، هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

بسیار مقوی !

این قارچ که یک مقوی طبیعی محسوب می شود، فشار خون را کاهش می دهد و در مبارزه با کلسترول «بد» شرکت می کند. هنوز هم در سطح رگ های خونی، گانودرما لوسیدوم یک محصول معتبر برای پیشگیری از ترومبوز است. چرا که سرشار از مواد فعال است که از تجمع پلاکت ها در رگ های خونی جلوگیری می کند. فعالیت ضد فشار خون بر اساس 112 تری ترپن شناسایی شده است که اثر مهاری ACE دارند. به ویژه اسیدهای گانودریک (B, D, F, H, K, S und Y) و گانودرول A و B.

آداپتوژن 

گانودرما یک آداپتوژن قدرتمند است. آداپتوژن ها دسته نادری از محصولات هستند که  به بدن و ذهن کمک می کنند تا با عوامل استرس اعم از فیزیکی، عاطفی یا روانی سازگار شود.

این کار را با بهبود ظرفیت واکنش مغز و غده فوق کلیوی و بهبود مقاومت بدن ما در برابر شرایط استرس زیاد، تغییرات آب و هوایی ناگهانی و حملات مضر خارجی انجام می دهند.

حمایت از سیستم ایمنی

از دیگر خواص قارچ گانودرما میتوان به حمایت از سیستم ایمنی اشاره نمود. اثرات حمایتی گانودرما بر سیستم ایمنی عمدتاً به دلیل پلی ساکاریدهای گانودرما لوسیدوم بویژه بتا گلوکان ها است. این مولکول ها تولید سلول های B و ماکروفاژها را که مکانیسم های دفاعی بدن ما هستند، تحریک می کنند. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که این پلی ساکاریدها در افزایش حافظه سلول های T و T-helpers، تحریک فعالیت آنها و بهبود پاسخ ایمنی در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی نقش دارند.

گانودرما یک ضد ویروس قوی است

علاوه بر بهره مندی از خواص تحریک کننده سیستم ایمنی، چندین مطالعه علمی اثر ضد ویروسی قارچ گانودرما را در برابر ویروس های مختلف برجسته کرده است. به خصوص:

  • ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و نوع 2 (HSV-2)
  • ویروس آنفولانزا A
  • سویه های مختلف استوماتیت ویروسی تاولی (VSV)
  • ویروس HIV (ایدز)
  • ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

همچنین مطالعات مختلف به دلیل اثر ضد ترانس کریپتاز معکوس تری ترپن های موجود در گانودرما اثربخشی آن را در برابر ویروس اپشتین بار (EBV) نشان داده اند.

ضد حساسیت

گانودرما لوسیدوم دارای اثرات ضد حساسیت در برابر آلرژی های تنفسی و غذایی است. در یک مطالعه در آزمایشگاه های فارماکولوژی دانشگاه اوکایاما کشف شد که گانودرما لوسیدوم حاوی 4 ماده فعال است که می تواند در اثر آنتی هیستامین دخیل باشد. (اسیدهای گانودریک C و D، سیکلوکتوسولفید و اسید اولئیک). این مواد از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کنند. (هیستامین ماده ای است که پس از واکنش آلرژیک آزاد می شود و علائم التهابی ایجاد می کند). با مصرف گانودرما تولید بیش از حد آنتی بادی ها (ضد گرده، ضد گرد و غبار، ضد کنه) مسدود می شود و ایمونوگلوبولین های E (igE) به تعادل باز می گردند. اثرات آن برای کاهش علائم آلرژی در کوتاه مدت مفید است. با مصرف گانودرما، ایمونوگلوبولین E (igE) در عرض 2-3 ماه به حالت عادی برمی گردد.

بیشتر بخوانید: بررسی تاثیر گانودرما روی آلرژی

کاهش قند خون

مطالعات علمی در شرایط آزمایشگاهی و در مدل های حیوانی وجود دارد که فعالیت کمکی قارچ گانودرما لوسیدوم را در کاهش قند خون، تحریک تولید انسولین، در استفاده محیطی از گلوکز و در متابولیسم کبدی گلوکز نشان میدهد. برخی از اجزای گانودرما لوسیدوم توانایی مهار آنزیم α-گلوکوزیداز را دارند که نشاسته و دی ساکاریدهای غذایی را تجزیه می کند و به گلوکز اجازه جذب می دهد. قارچ گانودرما لوسیدوم به مهار آلدوز ردوکتاز کمک می کند. آلدوز ردوکتاز آنزیمی که برای متابولیسم گلوکز بسیار مهم است و باعث عوارض بالینی دیابت مانند رتینوپاتی و نفروپاتی می شود.

نوراستنی

مطالعات مختلف و گسترده ای برای بررسی اثرات گانودرما بر نوراستنی انجام شده است، این سندرم پیچیده با درد عضلانی، سرگیجه، سردرد، بی خوابی، ناتوانی در آرامش، تحریک پذیری و سوء هاضمه مشخص می شود. مطالعات نشان داده علائم در اکثر بیماران پس از 2 ماه درمان با دوزهای قابل توجهی از گانودرما لوسیدوم (تا 5 گرم در روز) بهبود می یابد.

از آلزایمر جلوگیری می کند

در پایه شروع بیماری آلزایمر مکانیسم های بیولوژیکی مختلف و اول از همه، انحطاط سیناپس های عصبی وجود دارد که توسط پپتید بتا آمیلوئید ایجاد می شود. از طریق یک مطالعه به طور علمی نشان داده شده است که قارچ گانودرما لوسیدوم قادر است با فعالیت پپتید بتا آمیلوئید مقابله کند و از آسیب ناشی از آن جلوگیری کند.

علاوه بر این، اثر تجویز اسپور گانودرما لوسیدوم در شرایط آزمایشگاهی مشخص شده که این قارچ استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد میتوکندری هیپوکامپ را تسکین می‌دهد و از نورون‌ها در برابر آپوپتوز (مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی) محافظت می‌کند. و اختلالات شناختی را بهبود می بخشد.

محافظت از کبد

گانودرما لوسیدوم دارای یک اثر محافظتی قوی از کبد است. عمل حفاظتی کبد توسط قارچ در مقیاس وسیع انجام می شود و همچنین کبد از آسیب احتمالی سمی توسط مواد خطرناکی مانند کادمیوم، گالاکتوزامین، تتراکلرید کربن، بنزوپیرن و مایکوباکتریوم بوویس محافظت می شود. همچنین با تمایل فیبروتیک ناشی از تیواستامید و سرطان کبد مخالفت می کند.

قارچ گانودرما خطرناک است؟

به صورت کلی داروهای طبیعی که در طب شرقی برای پیشگیری و مراقبت شخصی مورد استفاده قرار می گیرند، به سه دسته خاص تقسیم می شوند:

  • طبقه پایین: آنها داروهای بدون علامت هستند که می توانند در صورت نیاز برای تسکین درد یا سایر علائم مصرف شوند.
  • طبقه متوسط: اینها گیاهان و قارچ هایی با خواص دارویی هستند که می توانند برای مدت زمان محدودی مصرف شوند، زیرا ممکن است در طولانی مدت همراه با عوارض باشند.
  • طبقه بالا : همچنین به عنوان “گیاهان امپراطور” شناخته می شود، این داروهای طبیعی را می توان مادام العمر مصرف کرد، زیرا برای بدن بسیار مفید هستند و هیچ گونه عوارض جانبی ندارند.

گانودرما لوسیدوم نه تنها در رده گیاهان برتر قرار می گیرد، بلکه در فهرست ده ماده طبیعی برتر نیز قرار دارد.

چه کسانی باید از گانودرما استفاده کنند؟

گانودرما برای همه مفید است، به خصوص اگر برای مدت طولانی مصرف شود. با این حال، گروه خاصی از افراد بیشتر به گانودرما نیاز دارند. این قارچ به دلیل ویژگی ژنتیکی خاص خود نقش مهمی در حفظ سلامت این گروه از افراد دارد.

بیایید به برخی از این گروه ها نگاه کنیم.

مشاغل سخت

مشاغلی مانند خلبان، مهماندار هوایی، پلیس و گاهی اوقات پزشک ممکن است ساعت کاری نامنظم داشته باشند. این گروه در مقاطعی باید شب کار و در روز بخوابند. اگر شما در این گروه قرار دارید، این شرایط در طولانی مدت، برای بدن شما بسیار مضر است و شما زودتر پیر خواهید شد!

یک راه حل برای بهبود وضعیت سلامتی مصرف گانودرما است. این قارچ به تنظیم تعادل بدن، بهبود خواب و کاهش خستگی کمک می کند.

عامل ژنتیکی

آیا در میان اعضای خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان، سکته مغزی، حمله قلبی، فشار خون بالا یا دیابت وجود دارد؟ اگر بله، باید اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این مشکلات انجام دهید.

علاوه بر رژیم غذایی سالم، سلامت عاطفی خوب و ورزش منظم، قارچ گانودرما یکی از مهم ترین مکمل های غذایی است که باید مصرف کنید.

  • گانودرما با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرطان جلوگیری می کند
  • با بهبود گردش خون از سکته مغزی، حمله قلبی و فشار خون بالا جلوگیری می کند.
  • با تنظیم سیستم هورمونی برای جلوگیری از دیابت مفید است

در معرض ویروس هستید؟

آیا شما یک پزشک، پرستار یا زیست شناس هستید که دائماً در معرض باکتری ها و ویروس های مختلف هستید؟ اگر چنین است، برای جلوگیری از بیماری و جلوگیری از سایر عفونت های جدی باید یک سیستم ایمنی قوی داشته باشید.

و گانودرما یکی از بهترین محصولات گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی است.

اگر به صورت مداوم در معرض سموم هستید

آیا در آزمایشگاه شیمیایی، کارخانه پلاستیک یا مکان هایی با آلودگی شیمیایی بالا کار می کنید؟  در این صورت، باید به بدن خود کمک کنید تا سمومی را که در حین کار دریافت می کنید، سم زدایی کند.

گانودرما به طور موثری به کاهش رادیکال های آزاد و خنثی کردن مواد سمی ناخواسته در بدن شما کمک می کند. این امر از ابتلا به بیماری های عجیب حاصل از مسمومیت شیمیایی (در بلند مدت) جلوگیری می کند.

هر کسی که می خواهد سالم تر باشد

اگر کاملاً سالم هستید همچنان می توانید از خواص گانودرما بهره مند شوید. شما می توانید با خیال راحت از این قارچ برای مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از انبوه بیماری ها  استفاده کنید.

عوارض گانودرما

همانطور که اشاره شد در کنار انبوه خواص گانودرما، هیچ گونه عوارضی در ارتباط با استفاده از گانودرما وجود ندارد. با این حال، در موارد نادر آلرژی، سوء هاضمه خفیف، بثورات یا میگرن گزارش شده است. نکته جالب اینجاست که این موارد نیز تنها به اولین دوره مصرف محدود شده است و “عوارض جانبی موقت” به دلیل فرآیند سم زدایی است که توسط گانودرما آغاز شده است.

موارد منع مصرف گانودرما

گانودرما در دوران شیردهی و بارداری و برای بیمارانی که پیوند عضو داشته اند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند توصیه نمی شود.

آیا مصرف بیش از حد گانودرما عوارض دارد؟

مواردی گزارش شده است که تجویز دوزهای بالای قارچ منجر به اسهال شده است. این عارضه جانبی را می توان با مصرف دوز مناسب ویتامین C خنثی کرد. ویتامین C به طور قابل توجهی جذب مواد مغذی موجود در قارچ را بهبود می بخشد.

تداخلات دارویی با گانودرما

اگر از داروهای فشار خون، ضد انعقاد و هیپوگلیسمی (مانند انسولین یا متفورمین)، داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت استفاده می کنید، از مصرف آن خودداری کنید زیرا قارچ در فعالیت های مشابه شرکت می کند و بنابراین می تواند باعث افت فشار خون، خونریزی بیش از حد یا هیپوگلیسمی شود. (مطالعه بیشتر : تداخلات دارویی با گانودرما)

منابع مفید: ecowatch.com / sciencedirect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *