تداخلات دارویی با قارچ ها

تداخلات دارویی با گانودرما را جدی بگیریم!

تداخلات دارویی با گانودرما

گانودرما به عنوان یک گیاه آداپتوژن تعادل بدن را حفظ می کند. بله خواص گانودرما بسیار بی شمار است و عموم افراد بدون عوارض می توانند از این محصول استفاده کنند. اما محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و تداخلات دارویی با گانودرما باید مورد توجه قرار گیرند.

گانودرما با چه داروهایی تداخل دارد؟

  • داروهای ضد دیابت
  • داروهای فشار خون بالا (داروهای ضد فشار خون)
  • داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (ضد انعقادها / مهارکننده های تجمع پلاکتی)
تداخل گانودرما با دیابت

تداخل گانودرما با داروهای دیابت

تداخل گانودرما با داروهای دیابت

رتبه تداخل: متوسط. (بهتر است با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.)

قارچ گانودرما به صورت طبیعی می تواند قند خون را کنترل کند. از داروهای دیابت نیز برای کاهش قند خون استفاده می شود. مصرف قارچ گانودرما همراه با داروهای دیابت می تواند باعث کاهش شدید قند خون شود. به همین خاطر توصیه در حین مصرف گانودرما حتما قند خون خود را پیوسته کنترل کنید.

مهمترین داروهای دیابت که با گانودرما تداخل دارند

glimepiride (Amaryl), glyburide (DiaBeta, Glynase PresTab, Micronase), insulin, pioglitazone (Actos), rosiglitazone (Avandia)

تداخل گانودرما با داروهای فشارخون

تداخل گانودرما با داروهای فشارخون

تداخل گانودرما با داروهای فشارخون

رتبه تداخل: متوسط. با پزشک خود صحبت کنید.

قارچ گانودرما می تواند فشار خون را در برخی افراد کاهش دهد. مصرف قارچ گانودرما با داروهای فشار خون بالا می تواند باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

مهمترین داروهای فشار خون که با گانودرما تداخل دارند

برخی از داروهای فشار خون بالا عبارتند از: کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک)، لوزارتان (کوزار)، والزارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل)، فوروزماید (Lasix).

تداخل گانودرما با داروهای ضد انعقاد

داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند (ضد انعقادها / مهارکننده های تجمع پلاکتی) رتبه تداخل: متوسط  با پزشک خود صحبت کنید.

دوزهای زیاد قارچ گانودرما می تواند لخته شدن خون را کُند کند. مصرف قارچ گانودرما با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کنند، می تواند خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

مهمترین داروهای ضد انعقاد که با گانودرما تداخل دارند

بعضی از داروها ضد انعقاد شامل آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک (ولتارن، Cataflam)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (Anaprox، Naprosyn)، dalteparin (Fragmin)، انوکساپارین  (لونوکس)، هپارین، وارفارین (کومادین).

گانودرما با کدام گیاهان دارویی تداخل دارد؟

گیاهان و مکمل های گیاهی زیادی وجود دارند که سبب کنترل و کاهش فشار خون، قندخون و سرعت لخته شدن خون می شوند. بنابراین مصرف این دسته از گیاهان دارویی با گانودرما خاصیت هم افزایی دارند. برخی از این گیاهان دارویی که با گانودرما تداخل دارند شامل: گلپر، انیسون، آرنیکا، گل میخک، زنجبیل، جینکو، جینسینگ پاناکس، شاه بلوط و زردچوبه

گیاهان و مکمل هایی که ممکن است فشار خون را کاهش دهند

قارچ گانودرما ممکن است فشار خون را کاهش دهد. مصرف گانودرما با گیاهان دارویی دیگری که همین اثر را دارند ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود. نمونه هایی از مکمل های گیاهی با این اثر عبارتند از آندروگرافی، پپتیدهای کازئین، ال-آرژنین، نیاسین و گزنه.

گیاهان و مکمل هایی که ممکن است قند خون را کاهش دهند

قارچ گانودرما ممکن است قند خون را کاهش دهد. مصرف گانودرما با گیاهان دارویی دیگر با اثرات مشابه ممکن است قند خون را بیش از حد کاهش دهد. نمونه هایی از مکمل های با این اثر عبارتند از آلوئه، دارچین کاسیا، کروم

گیاهان و مکمل هایی که ممکن است لخته شدن خون را کند کنند

قارچ گانودرما ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد. مصرف قارچ گانودرما با گیاهان دارویی دیگر با اثرات مشابه ممکن است خطر خونریزی را در برخی افراد افزایش دهد. نمونه هایی از گیاهان دارویی با این اثر عبارتند از سیر، زنجبیل، جینکو و جینسینگ پاناکس.

آیا تداخلی با غذاها وجود دارد؟

هیچ تداخل شناخته شده ای با غذاها وجود ندارد.

مطالعات بیشتر: nootriment.com/ medlineplus.gov 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *