خواص قارچ ها

تاثیر گانودرما روی آترواسکلروز (Atherosclerosis)

تاثیر گانودرما روی آترواسکلروز

تاثیر گانودرما روی آترواسکلروز یکی دیگر از فواید گانودرما است که اخیرا مورد توجه بسیاری از محققین قرار گرفته است. آترواسکلروز یک بیماری مزمن شریانی و عامل اصلی مرگ و میر عروقی است. رگه های چربی در دیواره شریان ها به تدریج به آتروم و پلاک های مشخص تبدیل می شوند. پارگی حاد این پلاک های آتروماتوز باعث ترومبوز موضعی می شود که منجر به انسداد جزئی یا کامل شریان آسیب دیده می شود. پیامدهای بالینی این پلاک ها به محل، درجه و سرعت انسداد عروق بستگی دارد.

آترواسکلروز سخت شدن و باریک شدن رگ ها است.

 

تظاهرات بالینی اصلی آترواسکلروز شامل بیماری ایسکمیک قلب (IHD)، سکته مغزی ایسکمیک و بیماری شریان محیطی (PAD) است. در حال حاضر، باور عمومی بر این است که آترواسکلروز نوعی التهاب مزمن است که از تعامل بین لیپوپروتئین‌های اصلاح‌شده، ماکروفاژهای مشتق از مونوسیت، سلول‌های T و عناصر سلولی طبیعی دیواره شریان ایجاد می‌شود. فرآیند التهابی در نهایت منجر به ایجاد ضایعات پیچیده و تشکیل پلاک‌هایی می‌شود که در مجرای شریانی بیرون زده‌اند. پارگی پلاک و ترومبوز معمولاً منجر به عوارض بالینی حاد انفارکتوس میوکارد و سکته می شود. در میان بسیاری از عوامل خطر ژنتیکی و محیطی که شناسایی شده اند، افزایش سطح کلسترول LDL یک عامل خطر منحصر به فرد برای ایجاد آترواسکلروز است.

در حال حاضر توافق نظر وجود دارد که آترواسکلروز نشان دهنده حالتی از استرس اکسیداتیو افزایش یافته است که با اکسیداسیون لیپید و پروتئین در دیواره عروق مشخص می شود. در فرضیه اصلاح اکسیداتیو، اکسیداسیون LDL به عنوان یک رویداد اولیه در آترواسکلروز در نظر گرفته می شود و در کل دوره بیماری دخالت دارد.

اجماع  همچنین بر نقش مهم رویدادهای اکسیداتیو در بیماری های عروقی علاوه بر اکسیداسیون LDL تأکید می کند، که شامل تولید گونه های اکسیژن فعال و نیتروژن توسط سلول های عروقی و همچنین تغییرات اکسیداتیو است که به تظاهرات بالینی مهم بیماری های عروق کرونر کمک می کند.

نحوه تاثیر گانودرما روی آترواسکلروز

Berger و همکارانش در مطالعه ای دریافتند که گانودرما کلسترول را در شرایط in vitro و in vivo در دو مدل حیوانی کاهش داد. در همان ابتدا، آنها فراکسیون های آلی حاوی مشتقات لانوسترول اکسیژن دار گانودرما را یافتند که سنتز کلسترول را در سلول های کبدی T9A4 مهار می کند.  در مدل های حیوانی، گانودرما کلسترول TC، LDL، و HDL را به ترتیب 20٪، 27٪ و 18٪ کاهش داد. در همین حال، گانودرما لوسیدوم باعث افزایش کلستانول و کوپرستانول مدفوع و کاهش کلات شد. احتمال زیادی وجود دارد که مشتقات لانوسترول اکسیژن دار موجود در گانودرما با کاهش سنتز کلسترول، کلسترول را کاهش دهند. اجزای فیبری و گلوکان موجود در گانودرما احتمالاً مسئول تغییرات مشاهده شده در استرول‌های خنثی مدفوع و اسیدهای صفراوی در هر دو گونه حیوانی هستند که در نهایت بر جذب کلسترول و بازیافت اسیدهای صفراوی تأثیر می‌گذارند و به کاهش کلسترول کمک می‌کنند. (منبع 1)

تحقیقات بسیاری تاثیر گانودرما روی آترواسکلروز را ارزیابی کرده اند. نتایج نشان می دهد که گانودرما ممکن است اثرات خفیف TC و HDL پایین تر داشته باشد و به طور بالقوه آترواسکلروز را بهبود بخشد. در واقع این نتایج نشان می دهد که گانودرما ممکن است از طریق بهبود تولید بیش از حد NO با واسطه iNOS (ژن نيتريك اكسيد سنتاز) در ماکروفاژها، اثر درمانی در برابر آترواسکلروز داشته باشد. (منبع 2)

پاسخ التهابی عضله صاف عروق نیز عامل مهمی در ایجاد آترواسکلروز است. سیتوکین های خانواده اینترلوکین 1 (IL-1) نقش اساسی در تنظیم پاسخ های التهابی ایمنی ایفا می کنند. یافته ها نشان می دهد که پلی ساکاریدهای گانودرما  دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند در پیشگیری از بیماری های عروقی و پاسخ های التهابی استفاده شود. (منبع 3)

علاوه بر پاسخ التهابی عضله صاف عروق عامل افزایش سطح فاکتور (PDGF) یکی دیگر از عوامل خطر برای آترواسکلروز و عوارض قلبی عروقی است. اثرات پلی ساکاریدهای گانودرما بر HASMC های تحریک شده با PDGF شامل توقف پیشرفت چرخه سلولی است. (منبع 4)

آیا گانودرما برای آترواسکلروز خوب است؟

بسیاری از مطالعات تایید کرده اند که قارچ گانودرما اثرات مهاری متعددی بر آترواسکلروز دارد. گانودرما لوسیدوم احتمالاً در آینده به یک داروی بالینی برای درمان بیماری های قلبی عروقی از جمله درمان آترواسکلروز تبدیل خواهد شد.

www.sciencedirect.com

منابع :

  1. Berger A, Rein D, Kratky E, Monnard I, Hajjaj H, Meirim I, Piguet-Welsch C, Hauser J, Mace K, Niederberger P (2004) Cholesterol-lowering properties of Ganoderma lucidum in vitro, ex vivo, and in hamsters and minipigs. Lipids Health Dis 3:2
    17. Jiang JG, Hirakawa A, Min BS, Nakamura N, Hattori M (2006) In vivo antitumor effects of bitter principles from the antlered form of fruiting bodies of Ganoderma lucidum. J Nat Med 60:42–48
  2.  Rubel R, Dalla Santa HS, Fernandes LC, Sjr B, Bello S, Figueiredo BC, Jhc LF, Cam S, Soccol CR (2011) Hypolipidemic and antioxidant properties of Ganoderma lucidum (Leyss:Fr) Karst used as a dietary supplement. World J Microbiol Biotechnol 27:1083–1089
  3. Liang CJ, Lee CW, Sung HC, Chen YH, Chiang YC, Hsu HY, Tseng YC, Li CY, Wang SH, Chen YL (2014) Ganoderma lucidum polysaccharides reduce lipopolysaccharide-induced Interleukin-1 β expression in cultured smooth muscle cells and in thoracic aortas in mice. Evid Based Complement Alternat Med 2014:305149
  4. Wang SH, Liang CJ, Weng YW, Chen YH, Hsu HY, Chien HF, Tsai JS, Tseng YC, Li CY, Chen YL (2012) Ganoderma lucidum polysaccharides prevent platelet-derived growth factor- stimulated smooth muscle cell proliferation in vitro and neointimal hyperplasia in the endothelial- denuded artery in vivo. J Cell Physiol 227:3063–3071

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *