خواص قارچ ها

شیتاکه برای سلامت قلب ! – تاثیر شیتاکه بر کاهش کلسترول

تاثیر شیتاکه بر کاهش کلسترول

در طب سنتی چینی، از قارچ شیتاکه به عنوان دارویی برای بیماری های قلبی و گردش خون نيز استفاده می شود. علاوه بر طعم لذیذ و فواید شیتاکه، مصرف شیتاکه برای کاهش کلسترول نیز متداول است.

شیتاکه و سلامت قلب

شیتاکه با کاهش سطح کلسترول خون و افزایش گردش خون تأثیر مثبتی در پیشگیری از بیماری قلبی دارد. به دلیل اثر کاهنده شیتاکه بر سطح کلسترول خون، می توان از تعدادی از بیماری های مرتبط با کلسترول بالا مانند فشار خون بالا، تصلب شرایین، نرم شدن مغز، بیماری های کلیوی، سنگ کیسه صفرا، سرد شدن قسمت های بدن و هموروئید پیشگیری کرد.

قارچ شیتاکه با بهبود گردش خون به وضعیت جسمانی خوب افراد کمک می کند. خون مایع اصلی بدن است و مسئول انتقال مواد به مکان هایی در بدن است که می توان آنها را پردازش کرد.

شیتاکه در ترکیب با قارچ گانودرما، در کاهش سطح کلسترول بد نقش دارد. همچنین به حفظ گردش خون خوب کمک می کند.

شیتاکه برای بیماری های قلبی

تاثیر قارچ شیتاکه روی بیماری های قلبی

تاثیر شیتاکه بر بیماری های قلب

  • آدنوزین ها: نشان داده شده است که آدنوزین موجود در قارچ های آسیایی باعث گشاد شدن رگ های خونی و بهبود گردش خون در قلب می شود.
  •  تری ترپن ها: تری ترپن ها فشار خون را کاهش می دهند.
  • استرول ها و گلوکان ها: شیتاکه به لطف استرول ها و گلوکان های موجود در خود بر کاهش کلسترول بد (LDL) نیز تأثیر دارد و در نتیجه از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

در شرایط عادی خون افراد دارای حدود سه میلی گرم کلسترول در هر دسی لیتر خون است، اما در موارد دیابت، بیماری کلیوی، زردی و اختلال در عملکرد غده تیروئید این میزان می تواند بیشتر باشد. به طور معمول، کلسترول توسط کبد دفع می شود. وقتی به مقدار زیاد عرضه شود، در مکان های مختلف تجمع می یابد و باعث فشار خون بالا، تصلب شرایین، بیماری کلیوی و سنگ کیسه صفرا می شود.
شیتاکه از انباشته شدن کلسترول جلوگیری می کند یا در صورت وجود آن را از بین می برد. شیتاکه به گردش خون خوب و سلامت همه اندام های بدن کمک می کند، به خصوص قلب، که در صورت به حداقل رساندن کلسترول، باید سخت کار کند.

شيتاكه و تصلب شرايين

شیتاکه و تصلب شرایین

تصلب شرایین یکی از بیماری های شایع در بزرگسالان است. این بیماری خطرناک است و می تواند باعث انقباض، حمله قلبی، فشار خون بالا و سکته شود. همراه با فشار خون بالا و سکته، تصلب شرایین می تواند منجر به مرگ شود. بیماری های مرتبط با تصلب شرایین یکی از شایع ترین علل مرگ و میر هستند.

این بیماری بیشتر در مردان میانسال دیده می شود. تجمع کلسترول در شریان منجر به ضعف جسمانی و تضعیف توانایی ذهنی می شود. سیاهرگ ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و باعث فشار خون بالا می شوند. شایع ترین علل، تغذیه ناسالم، مصرف زیاد الکل و تنباکو است.

کاهش کلسترول با شیتاکه

دکتر. DW Peterson، استاد دانشگاه کالیفرنیا، به همراه یک استاد ژاپنی آزمایشاتی را روی موش ها انجام دادند. آنها 1 درصد کلسترول را در غذا به آنها دادند. در گروه دیگر همان 1% کلسترول به اضافه 5% شیتاکه را دادند.
آنها اجازه دادند موش ها برای مدتی رشد کنند، سپس خون را تجزیه و تحلیل کردند. گروهی که شیتاکه دریافت نکردند نسبت به گروه دیگر کلسترول خونشان بسیار بیشتر بود. مهمترین کشف این بود که این ارگوسترول نیست که کلسترول را کاهش می دهد، بلکه اسید آمینه ای است که هنوز در آن زمان تشدید نشده بود.
آنها همچنین به گروهی از افراد مسن و زنان جوان قارچ شیتاکه تجویز کردند. پس از معاینه مشخص شد که کلسترول هر دو گروه کاهش یافته است.
تخم مرغ، کره و گوشت چرب میزان کلسترول خون را افزایش می دهند، اما آزمایشات نشان داده است که اگر مردم آنها را همراه با قارچ شیتاکه بخورند، میزان کلسترول افزایش نمی یابد. کلسترول حتی اندکی کاهش می یابد.

چگونه کلسترول وارد بدن می شود؟

کلسترول موجود در غذا توسط روده ها جذب می شود و در دیواره های روده بازسازی می شود و در آنجا وارد غدد لنفاوی می شود. در آنجا تبدیل شده و جذب خون می شود. بخشی توسط کبد جذب می شود، بقیه از طریق خون به بافت های مختلف بدن می رود و در فرآیند متابولیک جذب می شود.

ماده موجود در قارچ فرآیند متابولیک را تسریع می کند به طوری که کلسترول بیشتری توسط بدن به عنوان ضایعات دفع می شود. کسی که می‌داند سطح کلسترول نسبتاً بالایی دارد، باید 3 تا 4 قارچ در روز بخورد. اگر کلسترول شما بسیار بالا است، باید 7 تا 8 قارچ در روز بخورید.

.شیتاکه برای بیماری های قلب – تاثیر شیتاکه بر کاهش کلسترول – شیتاکه برای کاهش کلسترول

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *