سایر مقالات

بهترین نحوه مصرف شیتاکه

نحوه مصرف شیتاکه

نحوه مصرف قارچ شیتاکه: قارچ شیتاکه را می توان به صورت تازه یا خشک تهیه و مصرف کرد. قارچ شیتاکه در آسیای شرقی به ویژه در سوپ میسو بسیار استفاده می شود و محبوب است. قارچ شیتاکه  در مقایسه با قارچ تازه عطر و طعم بیشتری دارد. بنابر این اگر علاوه بر خواص درمانی به دنبال طعم و عطر بیشتر هستید شیتاکه خشک انتخاب بهتری است.

آسیاب کردن شیتاکه

علاوه بر دو فرمت تازه و خشک شیتاکه، آسیاب کردن بسیار ریز قارچ شیتاکه نیز متداول است.

تهیه قارچ خشک شیتاکه و آسیاب کردن آن به دو دلیل است:

  1. شیوه مصرف شیتاکه به شکل پودر جذب مواد فعال را در بدن بهبود می بخشد.
  2. پودر قارچ برای پخت سریع و مخلوط کردن در غذاها و نوشیدنی های مختلف ایده آل است. برای تأثیر کامل سلامتی فقط مهم آن است که پودر قارچ را زیاد نپزید!

طریقه مصرف شیتاکه خشک

اگر قصد دارید از شیتاکه پودر نشده استفاده کنید، باید قبل از استفاده از شیتاکه در آشپزی آن را ری هیدرات (آبرسانی مجدد) کنید تا دقیقا مشابه قارچ تازه شود.

برای این کار آب ولرم را به قارچ شیتاکه اضافه کنید. درب ظرف را بپوشانید و به مدت 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا قارچ به خوبی آب را به خود جذب کند.

  • قبل از ری هیدرات کردن شیتاکه، قارچ ها را خیلی سریع در زیر آب سرد بگیرید تا خاک احتمالی گرفته شود.
  • آب را دور نریزید و از آن در آشپزی استفاده نمایید.
  •  یک بشقاب کوچک، درب قابلمه یا چیز دیگری را در بالای کاسه قرار دهید تا قارچ ها شناور نشوند).

نحوه مصرف شیتاکه به چه شکله؟

نحوه مصرف قارچ شیتاکه به هدف مصرف کننده بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت که سرخ کردن قارچ شیتاکه با توجه خواص درمانی آن توصیه نمی شود. هم گلوکان ها که خواص ضد تومور و ضد التهابی دارند و هم پلی فنول های قارچ شیتاکه از طریق سرخ کردن از بین می روند و فعالیت آنتی اکسیدانی را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، محتوای چربی و کالری قارچ با سرخ کردن به شدت افزایش می یابد، زیرا چربی در حین آماده سازی به قارچ نفوذ می کند.

اگر شما  بخواهید از خواص درمانی گلوکان های آن بهره مند شوید، پختن شیتاکه توصیه می شود، زیرا شیتاکه پخته شده حتی حاوی گلوکان بیشتری نسبت به شیتاکه خام است.  با این حال، پلی فنول های دارای خواص آنتی اکسیدانی در طول پخت و پز از بین می روند. در نتیجه به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، شیتاکه باید بخارپز شود و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن پخته نشود.

خلاصه شیوه های مصرف قارچ شیتاکه:

  • سرخ کردن شیتاکه: هم گلوکان ها و هم پلی فنول ها از طریق سرخ کردن از بین می روند و فعالیت آنتی اکسیدانی کاهش می یابد. این روش برای اهداف درمانی توصیه نمی شود.
  • پختن شیتاکه: شیتاکه پخته شده حاوی گلوکان بیشتری نسبت به شیتاکه خام است اما پلی فنول های دارای خواص آنتی اکسیدانی در طول پخت و پز از بین می روند.
  • بخارپز کردن شیتاکه: تمامی خواص حفظ می شوند.
نحوه مصرف شیتاکه

شیتاکه آب پز

منابع:cookpad.com/