خواص قارچ ها

تاثیر گانودرما روی بیماری‌ کلیوی

بیماری کلیوی

مکانیسم بیماری کلیوی، مانند آسیب حاد کلیه (AKI) و بیماری مزمن کلیه (CKD)، به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است. با این وجود، عوارض و مرگ و میر ناشی از آسیب حاد کلیه و بیماری مزمن کلیه در سال های اخیر افزایش یافته است. امروزه به مانند تمام محصولات طبیعی، تاثیر گانودرما روی بیماری‌ کلیوی مورد بررسی قرار گرفته است.

محصولات طبیعی برای درمان بیماری های کلیه

اخیراً محصولات طبیعی به دلیل تجربه مرسوم و ویژگی های چند هدفه به طور فزاینده ای به عنوان منبع جایگزین برای درمان بیماری کلیوی شناخته شده اند. قارچ گانودرما لوسیدم (G. lucidum، Lingzhi) برای قرن ها به عنوان محصولی مغذی و داروی جایگزین برای بهبود سلامت و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. ثابت شده است که گانودرما لوسیدوم با بهره مندی از فعالیت های بیولوژیکی مختلف، مانند فعالیت های ضد اکسیداسیون، ضد التهاب، ضد رشد و متاستاز تومور و غیره، نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری های کلیوی مختلف دارد. در این مقاله، تحقیقات انجام شده در خصوص اثر گانودرما بر بیماری‌ کلیوی را مرور می‌کنیم و بینش‌های جامعی را در مورد اثرات محافظتی این قارچ شگفت انگیز ارائه می‌کنیم.

گانودرما برای کلیه مفید است؟

قارچ گانودرما لوسیدوم (G. lucidum) یک قارچ دارویی شناخته شده است. تری ترپنوئیدها و پلی ساکاریدها اجزای اصلی فعال گانودرما هستند. اهمیت دارویی گانودرما در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، فشار خون بالا، آسم، اختلالات کبدی، کلسترول بالا نهفته است. از میان خواص دارویی گانودرما، تاثیر گانودرما بر بیماری های کلیوی در 20 سال گذشته به شدت مورد مطالعه قرار گرفته است.

عملکرد کلیه ها

کلیه اندام تنظیمی است که به حفظ ثبات محیط داخلی بدن کمک می کند. دیدگاه عمومی در مورد عملکرد کلیه این است که کلیه ها مواد زائد و محصولات نهایی بالقوه مضر بدن مانند اوره، اسید اوریک، سولفات ها و فسفات ها را حذف می کنند. در واقع کلیه عملکردهای فیزیولوژیکی را از طریق اولترافیلتراسیون پلاسما در گلومرول، بازجذب انتخابی آب و املاح و ترشح لوله ای انتخابی املاح انجام می دهند.

بیماری های کلیوی

بیماری های کلیوی

بیماری کلیوی

در سال‌های اخیر، بیماری‌های کلیه به دلیل شیوع رو به رشد خود در سراسر جهان و فقدان درمان‌های مؤثر به تدریج توجه را برانگیخته است. در میان بیماری های کلیوی، آسیب حاد کلیه (AKI) و بیماری مزمن کلیه (CKD) انواع غالب هستند. تحقیقات متعدد اپیدمیولوژیک، بالینی و پایه اخیر نشان داده است که AKI و CKD به هم مرتبط هستند. اگرچه آخرین درک دیدگاه‌های جدیدی را برای تشخیص و نظارت بر بیماری‌های کلیوی به ارمغان می‌آورد، اما هنوز هیچ رویکرد مؤثری در پیشگیری و درمان AKI و همچنین CKD وجود ندارد.

آسیب حاد کلیه

آسیب حاد کلیه (AKI) یک سندرم پیچیده است که به عنوان یک بیماری کلیوی با از دست دادن سریع عملکرد کلیوی با عوارض و مرگ و میر بالا تعریف می شود.  آسیب حاد کلیه اغلب با اولیگوری مداوم (کم ادراری) و افزایش ناگهانی غلظت کراتینین خون و با عوارض عمده از جمله اضافه حجم، اختلالات الکترولیتی، اورمیک ظاهر می شود.  آسیب حاد کلیه یا AKI در بیماران بیمارستانی که به شدت بیمار هستند بسیار رایج است. بر اساس بررسی های اپیدمیولوژیک متعدد، AKI در حدود 20 درصد از بیماران بستری در بیمارستان به ویژه پس از جراحی رخ می دهد. برخی از بیماران AKI نیاز به پیوند کلیه دارند و میزان مرگ و میر بالایی دارند.

علت آسیب حاد کلیه

علل اولیه AKI شامل کاهش حجم، افت فشار خون، آسیب خونرسانی مجدد ایسکمی، سپسیس و سمیت کلیوی است. شایان ذکر است، بیماری مزمن کلیه نیز یک عامل خطر مهم در ایجاد AKI است و AKI به نوبه خود بیماران را مستعد ابتلا به CKD (بیماری مزمن کلیه) می کند.

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیوی

بیماری مزمن کلیه (CKD)

بیماری مزمن کلیه (CKD) به این معنی است که کلیه های شما آسیب دیده اند و نمی توانند خون را آنطور که باید فیلتر کنند. عوامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری کلیوی دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سابقه خانوادگی نارسایی کلیه است. بیماری مزمن کلیه (CKD) به عنوان یکی از دلایل اصلی افزایش روزافزون مرگ و میر شده است. پیشرفت CKD با از دست دادن مداوم و غیر قابل برگشت عملکرد کلیه مشخص می شود. متأسفانه، در حال حاضر هیچ درمان مؤثری وجود ندارد که بتواند به طور کامل پیشرفت CKD را متوقف یا معکوس کند.

تاثیر گانودرما روی بیماری های کلیوی

مطالعات اپیدمیولوژیک فراوانی وجود دارد که نشان می دهد بروز بیماری مزمن کلیه (CKD) در برخی کشورها به 13 درصد جمعیت می رسد. با توجه به افزایش شیوع و بار سنگین فزاینده CKD در سراسر جهان، همه این مطالعات نیاز به اقدامات مؤثر با تمرکز بر پیشگیری، درمان و مدیریت CKD را برجسته می‌کنند. در سال‌های اخیر، محققان توجه بیشتری به فعالیت‌های حفاظتی محصولات طبیعی و استخراج آن‌ها داشته‌اند. خطوط بسیاری از تحقیقات اثرات درمانی گانودرما لوسیدوم را در پاتوژنزهای مختلف AKI و CKD، از جمله آسیب خونرسانی مجدد ایسکمی کلیوی، بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال مغلوب (PKD) و آسیب کلیوی ناشی از سیس پلاتین را روشن کرده اند. جدای از تحقیقات پایه، تحقیقات بالینی خاص همچنین فعالیت های زیستی قوی ضد بیماری کلیوی گانودرما را ثابت کرده اند.

بیماری کلیوی پلی کیستیک غالب

بیماری کلیوی پلی کیستیک غالب

تأثیر گانودرما بر بیماری کلیوی پلی کیستیک غالب اتوزومی

ADPKD باعث ایجاد کیست در کلیه ها می شود و علائم بیماری ممکن است تا 30 تا 50 سالگی ظاهر نشود. PKD اتوزومال مغلوب (ARPKD) شکل بسیار کمتری از PKD است. ARPKD باعث ایجاد کیست در کلیه ها و کبد می شودبیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب (ADPKD) یک بیماری تک ژنتیکی شایع با شیوع بالای 1/1000 تا 1/400 در سراسر جهان است. این بیماری با توسعه پیشرونده کیست های کلیه مشخص می شود.

با توجه به شباهت های ADPKD با تومور و اثرات ضد توموری گزارش شده تری ترپن های گانودرما، با استفاده از مدل کیست MDCK، مدل توبولوژنز MDCK اثر تری ترپن های گانودرما بر روی ADPKD  مورد بررسی قرار داد.

مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که درمان با تری ترپن های گانودرما طی 7 روز متوالی به طور قابل توجهی از بزرگ شدن کیست MDCK تحریک شده توسط FSK جلوگیری می کند. به نظر می رسد تری ترپن های گانودرما پتانسیل توسعه به عنوان عامل درمانی جدید برای درمان بیماری کلیه پلی کیستیک اتوزومال غالب (ADPKD) را دارد.

اثر گانودرما بر سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین

داروی سیس پلاتین یک داروی شیمی درمانی است. این دارو یک عامل ضد نئوپلاستیک پرکاربرد در درمان بسیاری از انواع تومورها مانند سرطان مثانه، سرطان ریه، سارکوم، سرطان استخوان و لنفوم است. با این وجود، استفاده کلینیکی سیس پلاتین، به‌دلیل بروز آسیب کلیوی و کاهش میزان تصفیه گلومرولی که در 15 تا 30% از مصرف کنندگان رخ می‌دهد، محدود می‌گردد. (منبع)

نتایج تجربی نشان می‌دهد که ترپن‌های گانودرما لوسیدوم می‌توانند فعالیت آنتی‌اکسیدانی داشته باشند و دارای اثر حفاظتی کلیوی در سمیت کلیوی ناشی از سیس پلاتین و استفاده بالقوه در درمان کمکی سرطان باشند.

منابع: Kidney Disease 

Autosomal dominant polycystic kidney disease

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *