خواص قارچ ها

اثر قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی

تاثیر قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی بدن

اثر قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی: قارچ گانودرما (Lingzhi) برای مدت طولانی در چین برای پیشگیری و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان داده است که گانودرما عملکرد سیستم ایمنی را هم در داخل بدن و هم در شرایط آزمایشگاهی تعدیل می کند. عملکرد و خواص قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی گسترده است، از جمله این عملکرد ها می توان به ارتقای عملکرد ایمنی ذاتی، ایمنی هومورال و ایمنی سلولی اشاره کرد. به طور خاص، پلی ساکاریدهای قارچ گانودرما لوسیدوم ممکن است بر سلول‌های ایمنی و سلول‌های مرتبط با ایمنی از جمله لنفوسیت‌های B و T، سلول‌های دندریتیک، ماکروفاژها و سلول‌های کشنده طبیعی تأثیر بگذارند و باعث رشد اندام‌های ایمنی، آزادسازی سیتوکین و سایر عملکردهای تنظیمی ایمنی می‌شوند.

کلیدواژه ها : گانودرما و سیستم ایمنی – تاثیر گانودرما بر سیستم ایمنی – اثر قارچ گانودرما بر سیستم ایمنی

اثر تعدیل کننده ایمنی گانودرما عمیقاً بررسی شده و به خوبی شناخته شده است که تنوع فعالیت های دارویی گانودرما (Lingzhi) و اجزای فعال آن از جمله پلی ساکاریدها عمدتاً از طریق اثرات تعدیل کننده ایمنی گسترده آن بوده است. تعدادی از مطالعات اثرات تعدیل کننده ایمنی را هم در داخل بدن و هم در شرایط آزمایشگاهی نشان داده اند، از جمله ترویج تکثیر، تمایز و عملکرد سلول های ارائه دهنده آنتی ژن (APC) مانند سلول های دندریتیک، افزایش عملکرد فاگوسیتی ماکروفاژهای تک هسته ای و کشنده طبیعی (NK) سلول‌ها، و تقویت ایمنی هومورال و سلولی، مانند ترویج تولید ایمونوگلوبولین، تقویت پاسخ‌های تکثیری لنفوسیت‌های T و B، و ترویج تولید سیتوکین. بله گانودرما برای بیماری های خود ایمنی و بیماری های حاصل از ضعف ایمنی مفید خواهد بود.

درواقع گانودرما می تواند اختلال عملکرد سیستم ایمنی ناشی از علل مختلف را بازیابی کند. اثر تعدیل کننده ایمنی گانودرما یکی از مکانیسم های بالقوه “فوزنگ گوبن (حمایت از انرژی سالم، تقویت و تحکیم مقاومت بدن) است که یکی از اصول اصلی در درمان طب سنتی چینی است. این بررسی خلاصه‌ای جامع از مکانیسم‌های سلولی و مولکولی تعدیل ایمنی توسط گانودرما را بر اساس تحقیقات ما ارائه می‌کند و پیشرفت‌های اخیر را در تشریح مکانیسم‌های ایمونوبیولوژیکی که در جهت یکپارچه‌سازی درمان‌های تعدیل‌کننده ایمنی در کلینیک انجام شده است، برجسته می‌کند.

تاثیر گانودرما بر تقویت سیستم ایمنی

گانودرما عملکرد ذاتی ایمنی را تقویت می کند ایمنی ذاتی که به عنوان مصونیت طبیعی یا ایمنی غیر اختصاصی نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از مکانیسم‌های دفاعی است که نه تنها به میکروارگانیسم‌های مختلف بیماری‌زا مهاجم واکنش نشان می‌دهد، بلکه نقش مهمی در فرآیندهای شروع و تأثیر ایمنی خاص دارد. مطالعات نشان داده اند که انواع سلول های ایمنی ذاتی مانند سلول های کشنده طبیعی (NK)، سلول های دندریتیک (DCs) و ماکروفاژها می توانند پاسخ ایمنی ذاتی را تنظیم کنند. تقویت ایمنی غیر اختصاصی بدن برای بهبود عملکرد کلی ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد.

گانودرما بلوغ و عملکرد سلول های دندریتیک را تقویت می کند

سلول های دندریتیک (DCs) قوی ترین سلول های حرفه ای ارائه دهنده آنتی ژن (APCs) در بدن هستند. سلول های دندریتیک آغازگر پاسخ ایمنی هستند و نقش منحصر به فردی در القای پاسخ ایمنی دارند. سلول های دندریتیک بالغ می توانند سلول های T اولیه را به طور موثر فعال کنند.

(این مقاله را بخوانید: تاثیر گانودرما بر دندریتیک ها)

گانودرما و اختلالات ایمنی

گانودرما با دلایل مختلف و مکانیسم‌های احتمالی اختلالات ایمنی را بهبود می‌بخشد.
مواد فعال قارچ گانودرما می تواند عملکرد ایمنی موش های نرمال را افزایش دهد. از سوی دیگر، می تواند به طور قابل توجهی عملکرد ایمنی ناشی از افزایش سن، استرس و داروها (از جمله داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین A، سیکلوفسفامید، فلوراوراسیل، میتومایسین C، سیتارابین و غیره) را بازیابی کند. این عملکرد بی نظیر است! علاوه بر این، التهاب مزمن می‌تواند به خوبی با شروع انبوهی از اختلالات خودایمنی، مانند لوپوس سیستمیک و پلی‌میالژیا، بیماری‌های روماتیسمی و سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های التهابی روده، و اختلالات قلبی عروقی مرتبط باشد. داروهای ایده آل باید به طور موثری از توسعه التهاب مزمن بدون دخالت در هموستاز طبیعی جلوگیری کنند. مشخص شده است که گانودرما دارای قابلیت های تعدیل کننده ایمنی و تقویت کننده سیستم ایمنی است و در این بیماری های اختلال عملکرد سیستم ایمنی استفاده شده است.

گانودرما سیستم ایمنی سرکوب شده ناشی از استرس را بهبود می بخشد

نشان داده شده است که پلی ساکارید گانودرما می تواند با مهار عملکرد ایمنی سلولی ناشی از استرس مخالفت کند.

گانودرما سیستم ایمنی سرکوب شده ناشی از دارو را بهبود می بخشد

به خوبی شناخته شده است که بیماران مبتلا به اعتیاد به مورفین و هروئین اغلب دارای اختلال در عملکرد سیستم ایمنی هستند. بهبود عملکرد ایمنی چنین بیمارانی بخشی از درمان جامع سم زدایی است.

خلاصه: خواص قارچ گانودرما روی سیستم ایمنی

همانطور که در بالا ذکر شد، تعدادی از مطالعات ثابت کرده‌اند که گانودرما دارای خواص تعدیل‌کننده ایمنی بسیار عالی است و مکانیسم دخیل در تنظیم سلولی و مولکولی بر روی اجزای ایمنی و همچنین مسیرهای سیگنال، از جمله ارتقاء عملکرد APC، ایمنی هومورال، را به طور عمیق روشن کرده است. و ایمنی سلولی برخلاف “پزشکی غربی” با یک ماده شیمیایی فعال، فعالیت های دارویی چند هدفه گانودرما از مخلوطی از مواد فعال با ترکیبات شیمیایی و پیکربندی و خواص فیزیکی متفاوت، مانند پلی ساکاریدها، تری ترپن و غیره ناشی می شود. اگرچه ارتباط بین آنها دشوار است. ساختار و فعالیت پلی ساکاریدهای پیچیده، برخی از روابط احتمالی را می توان استنباط کرد. گزارش شده است که بیشتر پلی ساکاریدهای گانودرما همان ساختار پایه β-گلوکان را با انواع مختلف پیوندهای گلیکوزیدی نشان می دهند.

ouci.dntb.gov.ua/en/works/4Yo6Z6V9/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *