خواص قارچ ها

5 اثر ضد توموری گانودرما

اثر ضد تومور گانودرما

اثر ضد توموری گانودرما یکی دیگر از خواص قارچ گانودرما است که با خاصیت تنظیم ایمنی آن مرتبط است. در این مقاله با استناد بر تحقیقات و منابع معتبر، به بررسی اثر ضد توموری گانودرما با واسطه مکانیسم ایمنی، از جمله ارتقاء عملکرد ماکروفاژهای تک هسته‌ای و کشنده‌های طبیعی پرداخته ایم.

تومور چیست؟

تومور توده ای جامد از بافت است که وقتی سلول های غیر طبیعی در کنار هم قرار می گیرند تشکیل می شود. تومورها می توانند بر استخوان ها، پوست، بافت، اندام ها و غدد تأثیر بگذارند. بسیاری از تومورها سرطانی نیستند (خوش خیم هستند). تومورهای سرطانی یا بدخیم می توانند تهدید کننده زندگی باشند و باید درمان شوند. (منبع: my.clevelandclinic.org)

انواع تومور

انواع تومور

انواع تومورها 

  • تومور سرطانی: تومورهای بدخیم یا سرطانی می توانند به بافت مجاور، غدد و سایر قسمت های بدن گسترش یابند. تومورهای سرطانی می توانند پس از درمان عود کنند (عود سرطان). این تومورها می توانند تهدید کننده زندگی باشند.
  • تومور غیر سرطانی: تومورهای خوش خیم سرطانی نیستند و به ندرت تهدید کننده زندگی هستند. آنها موضعی هستند، به این معنی که معمولاً بر بافت مجاور تأثیر نمی گذارند یا به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند. بسیاری از تومورهای غیرسرطانی نیازی به درمان ندارند. اما برخی از تومورهای غیرسرطانی به سایر اعضای بدن فشار می آورند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند.
  • پیش سرطانی: این تومورهای غیرسرطانی در صورت عدم درمان می توانند سرطانی شوند.

چه چیزی باعث ایجاد تومور می شود؟

بدن ما دائما در حال ساخت سلول های جدید برای جایگزینی سلول های قدیمی یا آسیب دیده است که از بین می روند. گاهی اوقات، سلول ها آنطور که انتظار می رود نمی میرند. یا اینکه سلول های جدید سریعتر از آنچه باید رشد کرده و تکثیر می شوند. سلول ها شروع به انباشته شدن می کنند و تومور را تشکیل می دهند.

ترکیبات ضد تومور گانودرما 

تحقیقات مدرن فیتوشیمی و فارماکولوژی نشان می دهد که گانودرما لوسیدوم حاوی پلی ساکاریدها، تری ترپن ها، استرول ها و پروتئین های مولکولی کوچک است و دارای طیف وسیعی از اثرات دارویی مانند تنظیم ایمنی، اثر ضد تومور، محافظت در برابر آسیب های ناشی از رادیوتراپی و شیمی درمانی، اثر آرام بخش و خواب آور است. علاوه بر این ها، گانودرما می تواند برای درمان برونشیت، چربی خون، آرامش اعصاب و بی خوابی، هپاتیت، دیابت، سرطان ها، پیری و غیره استفاده شود.

LZ-8 پروتئینی است که در گانودرما وجود دارد و دارای فعالیت ضد توموری و تعدیل کننده ایمنی است. در این مقاله به بررسی اثر ضد توموری گانودرما با واسطه مکانیسم ایمنی و کاربردهای بالینی آن بر اساس مطالعات پرداخته ایم.

عملکرد گانودرما علیه تومور

  • گانودرما فعالیت سلول های ایمنی را برای کشتن سلول های تومور افزایش می دهد
  • فعالیت سیتوتوکسیک سلول های کشنده طبیعی را افزایش می دهد
  • فعالیت سلول های کشنده ناشی از سیتوکین را افزایش می دهد
  • تولید مولکول های MHC-1 و عوامل محرک هم افزایی را افزایش می دهد.
  • گانودرما همچنین ترشح سیتوکین های سرکوبگر سیستم ایمنی را مهار می کند

کشف اثر ضد توموری گانودرما

کشف اثر ضد توموری گانودرما را میتوان نتیجه تحقیقات زیر دانست:
Ito H et al. (1977), Kim BK et al. (1980), Miyazaki T et al. (1981), Mizuno T et al. (1984), Lee SS et al. (1984) Sone Y et al. (1985), Maruyama H et al. (1989), Furusawa E et al. (1992), Ma L et al. (1995), and Cao QZ

مطالعات اخیر در مورد مکانیسم ضد تومور ایمونولوژیک گانودرما

در سال 2018 سه مطالعه اثر گانودرما بر روی تومور را مورد بررسی قرار داده اند. در مطالعه اول Su و همکارانش (2018) دریافتند که عصاره استخراج شده از اسپورهای شکننده اسپورودرم گانودرما لوسیدوم (ESG) به طور موثری رشد زنوگرافت تومور پستان را که با نکروز قابل توجهی در بافت تومور همراه است، مهار می کند. در این مطالعه تجزیه و تحلیل فلوسیتومتری نشان داد که ESG می تواند به طور قابل توجهی هم زیرجمعیت Tc و هم نسبت Tc/Th را در خون محیطی موش حامل تومور افزایش دهد. ارتقای مشابه در Tc و نسبت Tc/Th نیز در لنفوسیت های نفوذ کننده تومور یافت شد. علاوه بر این، ESG آشکارا دو نقطه بازرسی ایمنی، پروتئین مرگ سلولی برنامه ریزی شده-1 (PD-1، در طحال) و آنتی ژن-4 لنفوسیت T سیتوتوکسیک (CTLA-4، در تومور) را کاهش داد. در مجموع، این مطالعه نشان داد که ESG یا اسپورودرم گانودرما لوسیدوم به عنوان یک مکمل ضد سرطان طبیعی عمل می‌کند و پیامدهای بالینی مهمی را برای درمان سرطان سینه برجسته می‌کند.

در مطالعه دیگری برای بررسی خواص ضد توموری گانودرما، ژائو و همکارانش (2018) دریافتند که عصاره گانودرما لوسیدوم (GLE) به طور موثر رشد تومور را بدون سمیت کبدی/کلیوی و سرکوب مغز استخوان مهار می کند. تراشه پروتئین سیتوکین نشان داد که GLE به طور قابل توجهی سطوح بیان سیتوکین های ایمنی مانند IFN-γ، IL-1β، IL-4، IL-9، IL-12، RANTES و TNF-α را در موش های مبتلا به تومور تنظیم می کند. این مطالعه نشان داد که عصاره گانودرما لوسیدوم GLE ممکن است اثر تعدیل کننده ایمنی بالقوه در فرآیند درمان تومور داشته باشد.

اثر ضد توموری گانودرما

گانودرما به طور موثر رشد تومور را در داخل بدن مهار میکند.

در مطالعه سوم وانگ و همکاران (2018) نشان دادند که گانودرما لوسیدوم به طور قابل توجهی رشد گلیوم را مهار می کند. گلیوم یکی ازتومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است.
گانودرما همچنین غلظت IL-2، TNF-α و IFN-γ را افزایش داد و فعالیت سیتوتوکسیک سلول‌های کشنده طبیعی و سلول‌های T را افزایش داد و بلوغ عملکردی سلول‌های دندریتیک را ارتقا داد. بنابراین، گانودرما ممکن است به طور بالقوه به عنوان بخشی از رژیم درمانی برای تنظیم پاسخ های ایمنی میزبان و افزایش اثرات ضد توموری ایمونوتراپی برای گلیوما مفید باشد.

 اثر درمانی گانودرما لوسیدوم بر تومور

کارآزمایی‌های بالینی روی بیماران مبتلا به سرطان‌های مری، معده، روده بزرگ، ریه، کبد، مثانه، کلیه، پروستات و رحم، اثرات مطلوبی را در هنگام تجویز گانودرما همراه با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نشان دادند. بهبودهای درمانی مشاهده شده مرتبط با عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی یا رادیوتراپی شامل موارد زیر می باشد:

  • کاهش سرکوب سلولی، مانند لکوپنی و ترومبوسیتوپنی.
  • کاهش آسیب های گوارشی، مانند بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال.
  • تقویت عملکردهای ایمونولوژیک ضد عفونت و ضد سرطانی بیمار؛
  • بهبود آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی بیمار سرطانی.

نتایج به وضوح اثر کمکی گانودرما را در درمان بیماران سرطانی با تقویت ایمنی و کاهش عوارض جانبی سمی ناشی از داروها یا رادیوتراپی نشان داد.

نتیجه

در طی سال‌ها، محافل دانشگاهی اهمیت زیادی به اثر ضد توموری گانودرما و مکانیسم ایمنی آن داده‌اند. علاوه بر مکانیسم ایمنی گانودرما در برابر تومور که در این مقاله به آن پرداختیم، یک سری تحقیقات همچنین نشان داده که گانودرما می تواند رگزایی تومور و حرکت سلول های تومور و چسبندگی را مهار کند.

گانودرما لوسیدوم به عنوان درمان کمکی همراه با شیمی‌درمانی و یا رادیوتراپی در بیماران سرطانی استفاده می‌شود و نقش هم افزایی مانند بقا، ارتقای کیفیت زندگی و تنظیم ایمنی را ایفا می‌کند. همچنین عوارض جانبی را در بیماران سرطانی که رادیوتراپی و یا شیمی درمانی می کنند، کاهش می دهد. این نتایج به طور اولیه توسط کارآزمایی بالینی تایید شده است.

خرید گانودرما لوسیدوم 

استفاده از مقالات تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *